Tesla-ejere bruger færrest penge på service og reparationer over 10 år, viser amerikansk undersøgelse. Luksusmærker koster mest.
Elbiler er billigere end fossilbiler i drift. Udgiften til el og ejerafgift er væsentligt lavere sammenlignet med fossilbiler. Men er elbiler også billigere at servicere og reparere over en 10-årig ejerperiode?
Dén diskussion kører i højeste gear. Elbiler er ofte meget hurtige, og det ’straffer’ mange forsikringsselskaber med højere præmier. De er også tungere, og det øger dækslid og dermed udgifter til dæk. Endelig hævder skeptikerne, at de kan være dyrere at reparere, fordi det kan kræve lange ophold på værkstedet, når batteriet evt. skal aflades eller afmonteres inden reparation. Avanceret software og nye måder at fremstille karrosserier på, kan også koste ekstra tid.
Nej, hævder andre. Der er mindre end halvt så mange dele i en elbil end en fossilbil, og dermed meget mindre, der kan gå i stykker eller kræver vedligeholdelse. En elbil skal groft sagt kun have serviceret sine bremser, skiftet dæk og have sprinklervæske, så er den ’good to go’ i årevis. En stor del af servicen klares endda af trådløse softwareopdateringer, mens bilen holder stille.
Serviceudgifter over 10 år
Her skal vi ikke gøre os til dommer over den præcise sandhed, men blot fortælle om en undersøgelse foretaget af sædvanligvis anerkendte og grundige Consumer Reports.
Det amerikanske forbrugermagasin har spurgt sine medlemmer, hvor mange penge de har brugt på service og reparationer af deres biler i løbet af de seneste 12 måneder. Undersøgelsen er en del af de årlige undersøgelser af bilers pålidelighed, som Consumer Reports udfører og som amerikanske bilejere tillægger stor vægt.
Undersøgelsen deler udgifterne op for de første 1 til 5 år og de efterfølgende 6 til 10 år. Consumer Reports rangordner bilmærkerne efter de samlede service- og reparationsudgifter over en 10-årig ejerperiode (se også grafik).
”Forskellen i udgifter til vedligeholdelse kan afvige tusindvis af kroner over en 10-årig periode. Især dyre luksusbiler er ofte ganske kostbare at vedligeholde over tid,” konkluderer Consumer Reports’ chef for bildata-analyse, Steven Elek.
Tesla klart billigst
At premium-bilmærker som Land Rover, Porsche, Mercedes, Audi og BMW er dyrest at holde kørende, er ikke den store overraskelse. Derimod er det interessant, at Tesla kommer ud som undersøgelsens klart billigste mærke at eje og udføre service på.
Pointen er, at Tesla er det eneste af bilmærkerne, der kun sælger elbiler. Noget tyder altså på, at elbiler har en fordel, når det gælder om at holde udgifterne til service og reparationer så lave som muligt. Konkret handler det om, at Tesla kun indkalder biler til service, når det er nødvendigt – fx når bremserne er slidte. Og at en del af servicen foregår ved hjælp af trådløse opdateringer.
Det står i modsætning til fossilbiler, der alle kører med faste serviceintervaller, hvor de skal en tur forbi værkstedet hvert eller hvert andet år.
Nu er der tale om en amerikansk undersøgelse, og alene af den grund skal man selvfølgelig spise dansk rugbrød til resultaterne i Consumer Reports’ analyse. Men som indspark i diskussionen om, hvad det koster at eje og servicere elbiler, tilføjer den interessante data om en ny teknologi, som vi stadig er ved at lære at kende.