Audi A6 e-tron concept bliver til den første fuldt elektriske A6 i 2023. Lav luftmodstand og kæmpebatteri giver 700 kilometers rækkevidde.
Biludstillingen i Shanghai byder på en lovende nyhed for alle dem, der glæder sig til en ’normal’ elbil. Altså ikke en høj SUV, som mange kunder efterspørger og som bilfabrikkerne derfor har travlt med at lancere. Tænk på modeller som Aiways U5, Audi Q4 e-tron, BMW iX3 og iX, Ford Mustang mach-e, Mercedes EQA og EQB, Nissan Ariya, Skoda Enyaq og Tesla Model Y. Alle som én højbenede elbiler. Hvilket man ikke kan fortænke producenterne i, for kunden har som bekendt altid ret.
Omvendt er det paradoksalt, at i en tid, hvor vi stiller om til elbiler for miljøets skyld og derfor taler meget om rækkevidde, så især gør det i en biltype, der notorisk kræver mere energi.
Her er det, at Audis nye A6 e-tron concept bliver spændende, fordi den er noget så usædvanligt som en lav, flad og meget vindglat elbil. Med en længde på lige under fem meter og praktisk bagklap bliver den en direkte konkurrent til Tesla Model S. Og når man tænker på, at Model S var bilen, der for ni år siden kickstartede den bølge af attraktive elbiler, vi oplever nu, er det vel også på tide med lidt modspil til elbilernes gamle mester…
Stor som Audi A7
Trods betegnelsen A6 minder Audis elektriske konceptbil på mange måder mere om A7. Så stor er den. Men det lange karrosseri med den elegante afslutning er med til at skabe en rekordlav vindmodstand på 0,22 cW. Hvilket igen er med til at give en lang rækkevidde i samspil med et meget stort batteri. Ifølge Audi bliver der tale om et batteri på ca. 100 kWh, hvilket giver en rækkevidde på den gode side af 700 km. Og det endda i den foreløbige topmodel, der med to motorer og træk på alle fire yder 350 kW (475 hk) og har et knusende moment på 800 Nm.
A6 e-tron concept baseres på en ny platform udviklet til elbiler i samarbejde med Porsche, kaldet PPE for Premium Platform Electric. Den får samme 800 volts el-system som benyttes til den platform, som de elektriske superbiler Porsche Taycan og Audi e-tron GT står på, men er altså en generation nyere. Begge platforme kan håndtere den helt hurtige opladning med op til 270 kW. Dermed kan A6 e-tron concept under optimale betingelser lade 300 km ekstra kørsel på batteriet i løbet af blot ti minutter. En ladning fra 5 til 80 procent kapacitet klares på 25 minutter.
Nye batterier i 2024
Ladetiderne forventes endda at blive endnu hurtigere og det samme kan gælde for rækkevidden. VW-koncernen, som Audi er en del af, skulle angiveligt være klar med en ny generation af batterier i 2024.
Audi A6 e-tron concept er, som navnet også fortæller, foreløbig kun et stilstudie. Men ifølge Audi selv er det 90-95 procent færdigt. Blandt de ændringer, som vi kommer til at se på produktionsmodellen i 2023, er at den bliver en smule højere og smallere end konceptet. Altså lidt mere almindelig, med andre ord.
De flotte 22 tommer-fælge vil også være forbeholdt de mest hidsige versioner – og mon ikke det samme gælder kamerasidespejlene. Derudover kommer produktionsudgaven også i billigere versioner med mindre batteri, blot én elmotor og baghjulstræk og færre kræfter.
Men først kommer der en SUV…
A6 e-tron bliver i øvrigt ikke den første elbil på den nye PPE-platform. I slutningen af 2022 bliver den overhalet indenom af Q6 e-tron. Og ja, du har allerede gættet det: Q6 er selvfølgelig en høj SUV, der forventes at få omtrent samme størrelse som den nuværende Audi Q5. Som vi skrev i indledningen; kunderne foretrækker de høje biltyper. Også selv om det går ud over rækkevidden.