Efter forsinkelser med især bilens software, er Audi endelig klar med den mellemstore, elektriske SUV Q6 e-tron. Priser fra 660.000 kr.
Alt godt kommer til den, der venter. Mon ikke, det er sådan de tænker hos Audi, der efter flere forsinkelser nu løfter sløret for den mellemstore el-SUV, Q6. Samtidig er den danske importør klar med de første danske priser. De begynder fra 660.000 kr. for en veludstyret Quattro-udgave med firehjulstræk. Senere følger et par lidt mindre potente udgaver med baghjulstræk, der formentlig kan presses under 600.000 kr.
Faktisk er det fem år siden, at Audi første gang annoncerede, at man var i gang med at udvikle en ny, dedikeret platform til elbiler. Endda med 800 volt-teknologi, der gør det muligt at lade med op til 270 kW og dermed forkorte ventetiden ved ladestanderen.
Men fem år er lang tid i bilindustrien. Audi og moderselskabet har haft problemer med at udvikle software til deres elbiler, og det har forsinket lanceringen af Q6 e-tron.
800 volt-teknologi findes i dag i flere koreanske og kinesiske elbiler, og de lader med 350 kW eller mere. Audi er heller ikke klar med såkaldt V2G-teknologi, hvor du kan trække strøm fra bilens batteri til husholdningen, når strømmen er dyr – og så lade batteriet, når strømpriserne igen er lave.
Stort batteri – kort ladetid
Men lad det nu ligge. Audis såkaldte PPE-platform (Premium Platform Electric) er udviklet sammen med Porsche, der også bruger den i Q6 e-tron’s søsterbil, Macan. Porsche har bevist, at de er dygtige til det med el med sportsvognen Taycan, så PPE-platformen bør være et aktiv for den nye Q6.
Præstationerne er i hvert fald lovende. Til sommer lander to firehjulstrukne-udgaver i Danmark: Q6 e-tron quattro med 285 kW (388 hk) og power-udgaven SQ6 e-tron quattro med hele 380 kW (585 hk). Begge må siges at være hurtige – 0-100 km/t er overstået på henholdsvis 5,9 og 4,3 sekunder.
Batteriet er det samme: Et nyudviklet litium-ion batteri på 95 kWh netto, hvilket giver en WLTP-rækkevidde på henholdsvis 617 og 589 km. Med 800 volt-teknologi kan batteriet lade fra 10-80 procent på blot 21 minutter. Har du travlt, tager det blot 10 minutter at øge rækkevidden med 255 km.
En smart detalje er muligheden for såkaldt modulopladning. Ved en lader med almindelig 400-volts teknik, deler batteriet sig i to halvdele, der så kan lades parallelt med op til 135 kW. På den måde bliver ladetiden alligevel kortere.
Første tyske ‘frunk’
Med en længde på 477 cm placerer Q6 e-tron sig lige mellem den populære Q4 e-tron og den store Q8. Konkurrenterne bliver især den tyske ærkerival BMW iX3, der er på vej i en ny udgave, men også den lidt større Polestar 3 og den tekniske avancerede kineser, Xpeng G9. Mercedes skulle også brygge på en ny udgave af deres mellemstore el-SUV, EQC 400.
At Audi Q6 har været længe undervejs anes i designet, der lægger sig tæt op af den mindre Q4 e-tron fra 2022. Grundlinjerne er de samme med en lodret, lukket kølergrill, tværgående baglygtebånd og markerede ’hofter’ over baghjulene. Q6 er dog noget længere og byder også på et meget stort bagsæde, godt hjulpet af en akselafstand på 293 cm. Bagagerummet på 526 liter er også større, og så har Audi som første tyske bilmærke overgivet sig til den gode idé med et lille bagagerum i fronten, et såkaldt ’frunk’. Her kan du f.eks. placere ladekablerne, så de aldrig kommer til at lægge under kufferterne på langturen. Danke schön…
Op til tre skærme
Indvendigt møblerer Audi til gengæld fuldstændig om. For første gang tilbyder Audi op til tre skærme på forreste række. Digital instrumentering bag rattet, en 14,5 tommers central infotainmentskærm og – som ekstraudstyr – en 10,5 tommer skærm til passageren, der f.eks. kan se film eller hjælpe chaufføren med at taste en adresse ind i navigationen. Alle skærme er med knivskarp OLED-teknik. Til overflod er der også udvidet head-up display, så chaufføren kan se hastighed, vejforløb og navigation på forruden.
Softwaren er nyudviklet og understøttet af kunstig intelligens, der bl.a. skal forbedre stemmestyringen. Systemet genkender over 800 forskellige stemmekommandoer og forstår også dansk.
Q6 e-tron bliver også første Audi med Android Automotive styresystem, der løbende opdateres over-the-air.
Kan konfigureres nu
Q6 e-tron kan konfigureres på Audi.dk og bestilles hos de danske forhandlere fra 27. marts. De første Quattro-udgaver leveres i løbet af sommeren, mens de billigere, baghjulstrukne versioner kommer senere i år.
Quattro-udgaverne kommer med en del ekstraudstyr. Den danske importør inkluderer en Tech-pakke i prisen. Her får du bl.a. navigation, adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse, advarsel for vognbaneskift og udstigning, vejkrydsassistent, p-assistent med omgivelseskamera, tre zoners klimaanlæg, sædevarme for og bag, varme i rattet, nøglefri adgang og eldrevet bagklap.
Om basisudgaverne med baghjulstræk får mindre udstyr for at holde priserne nede, ved vi først senere i år.
Q6 e-tron er forløber for en større elektrisk offensiv fra Audi. Senere i år følger A6 e-tron, der både kommer som hatchback og stationcar på samme PPE-platform. På sigt forventer vi også en mindre, elektrisk A4-serie, der vil benytte samme teknik.
Fakta: Audi Q 6 e-tron
Tekniske data | Q6 e-tron quattro | SQ6 e-tron |
Batteri (netto/brutto) | 94,9/100 kWh | 94,9/100 kWh |
Ydelse | 285 kW (388 hk) | 380 kW (517 hk) |
Moment | 535 Nm | 820 Nm |
Tophastighed | 210 km/t | 230 km/t |
0-100 km/t | 5,9 sek. | 4,3 sek. |
Rækkevidde (WLTP) | 617 km | 589 km |
Forbrug (WLTP) | 5,8 km/kWh | 5,6 km/kWh |
Opladningskapacitet AC/DC | op til 11 kW op til 270 kW |
op til 11 kW op til 270 kW |
Ladetid med 11 kW (0-100 %) |
ca. 9 timer | ca. 9 timer |
Ladetid med 270 kW (10-80 %) |
21 min. (255 km på 10 min) |
21 min. (255 km på 10 min) |
Længde/bredde/højde | 477/194/165 cm | 477/194/165 cm |
Bagagerum for/bag/nedf. bagsæde |
64 / 526 / 1.529 l | 64 / 526 / 1.529 l |
Egenvægt | 2.325 kg | 2.350 kg |
Anhængervægt | 2.400 kg | 2.400 kg |