Otte af bilerne på Top 10-listen over det danske bilsalg i maj er elbiler. VW ID.4 topper listen foran Tesla Model Y.
Andre steder i verden er salget af elbiler gået lidt i stå, men den tendens slår ikke igennem herhjemme. Her dominerer elbiler tværtimod det danske bilsalg. I maj var halvdelen af alle nyindregistrerede en elbil. 7.241 elbiler fik danske nummerplader på i maj, og VW ID.4 står for næsten 10 procent af dem med 702 solgte.
I hele 2023 blev der ifølge Bilstatistik.dk solgt 62.717 elbiler og 110.031 fossildrevne. Men i 2024’s første fem måneder er der solgt 21.760 elbiler og 30.477 fossildrevne, så salget af elbiler er på ingen måde stagnerende i Danmark.
Sammenlignet med maj 2023 blev der i maj i år solgt 63 pct. flere elbiler, og dermed er andelen af elbiler ifølge De Danske Bilimportører steget med 17,9 procentpoint på et år.
Efter VW ID.4 følger sidste års mest solgte bil, Tesla Model Y, og den nye baby-Volvo, EX30, har allerede indtaget tredjepladsen med 559 solgte.
Dacia topper i Europa
De senest tilgængelige europæiske salgstal er fra april, og her var andelen af solgte elbiler knap 12 pct. Lidt over 900.000 nye biler trillede ud på de europæiske veje i april, og 108.000 af dem var elbiler.
I april var Dacia Sandero den mest solgte bil i Europa med VW Golf, Peugeot 208 og Renault Clio på de følgende pladser. Tesla Model Y på ottendepladsen var den eneste elbil på den europæiske Top 10-liste i april.
Top 10 i Danmark i maj
Volkswagen ID.4: 702 solgte
Tesla Model Y: 576
Volvo EX30: 559
Audi Q4 e-tron: 542
Tesla Model 3: 487
Audi Q2: 307
VW. ID.3: 296
Mercedes-Benz EQA: 283
Audi A4: 278
Toyota bZ4X: 266