Elektrisk løveunge hører hjemme i byen

Peugeot 208 blev den næstmest solgte bil i februar. Og fås både som elbil og benziner.

BILTEST: Peugeot e-208 ser godt ud, kører godt og lader relativt hurtigt. Men prisen er høj og rækkevidden ikke voldsomt imponerende.

Hvilken bil?

Den elektriske Peugeot 208 er identisk med Opel Corsa-e og sine velformede, fossildrevne brødre. Bygget på samme platform med motor foran og træk på forhjulene. Et lille “e” på C-stolperne og bagsmækken afslører, at der under karrosseriet er batterier i stedet for brændstoftank.
Batterikapaciteten er 50 kW, og det rækker under optimale forhold til 340 kilometers kørsel. Batteriet kan lynlade med op til 100 kWh og dermed tanke batteriet fra nul til 80 procent på en halv time. Hjemme i ladeboksen med 11 kWh tager det fem timer at lade 100 procent op. Elmotoren yder 100 kW – 136 hk.
Prisen for den billigste e-208 Active er 240.000 kr. Uanset udstyrsvariant skal man smide 2.500 kr. til en ladeløsning – enten Clever Unlimited med leje af ladeboks til hjemmet plus et månedligt abonnement afpasset ens behov. Eller en Clever Power Pack inklusive otte måneders ubegrænset opladning på Clevers netværk men uden hjemmelader.
Testbilen hedder Allure og koster 250.000 kr. Opgraderingen på 10.000 kr. fra Active giver bl.a. elruder bag, p-sensorer bag, 16 tommer alufælge og skiltegenkendelse. En 208 Allure med 100 hestes turbobenzinmotor og automatgear koster 215.000 kr., altså 35.000 kr. mindre end den elektriske. Med manuel gearkasse er prisen 185.000 kr.

Vidste du at?

Peugeot introducerede allerede i 1941 mærkets første elbil. Bilen var tosædet, og fire 12 volts-batterier gav en rækkevidde på 80 kilometer.

Peugeot VLV – Voiture Légère de Ville (let bybil) – kunne med speederen i bund og medvind ned ad Champs-Élysées nå op på 36 km/t. VLV’erens levetid blev imidlertid kort. Efter 377 producerede beordrede den tyske besættelsesmagt produktionen stoppet.
VLV’s batterier var placeret under fronthjelmen, nutidens elektriske Peugeot har sine batterier liggende under bunden og dér, hvor brændstoftanken normalt befinder sig.
Indtil videre er det uundgåeligt, at elektriske biler vejer betragteligt mere end deres fossildrevne brødre. Således også i tilfældet e-208, der vejer over 300 kilo mere end den 1,2 liters turbobenziner med automatgear og samme mængde udstyr.

Hvordan er førerpladsen?

i-Cockpit kalder Peugeot deres særlige instrumentering med det lille, rat, hvor en del af de vigtigste informationer – bl.a. speedometret – er placeret over ratkransen. Nogle kan ikke vænne sig til det, jeg knuselsker det. Materialerne er fine, og i GT-modellerne er 3D-instrumentering standard – fidusen ved det er, at de vigtigste oplysninger til føreren så at sige rykker frem i instrumentet og står tydeligst. Det er ret sofistikeret.
Klimanlægget reguleres desværre via touchskærmen med minimum to eller tre berøringer, som kun kan udføres ved at fjerne blikket fra kørslen og fæstne det på skærmen. Det kan vi ikke lide: Det er dumt, det er farligt, og det skal producenterne holde op med.
Trods vredesudbruddene over touchskærmene er opgraderingen fra midterkonsollens 7 tommers standardskærm til den 10 tommers inklusive navigationsanlæg dog 10.000 kr. værd. Men de 10.000 kr. ændrer desværre ikke ved, at skærmen indimellem reagerer så langsomt, at man når at trykke to gange, inden der sker noget – og så hopper den to skridt videre. Dermed har man passeret det sted, hvor man gerne ville hen, og må trykke sig tilbage.

Hvordan opleves kabinen?

Materialerne virker stort set hele vejen igennem gedigne, og på intet tidspunkt synes jeg, at plastkvaliteten halter. Pianolakken mellem sæderne omkring gearvælgeren og op ad midterkonsollen har jeg det dog lidt stramt med, da den blanke, sorte overflade nærmest suger fnug og fedtede fingre til sig. Pianolak er, som det hed engang, “so last year”.
208’eren har aldrig været gavmild med pladsen på bagsædet, og det er heller ikke tilfældet i den nyeste, selvom bilen fysisk er lidt længere end den gamle. Med mine 188 cm i førersædet skal personen i venstre bagsæde – og på midtersædet, hvis nogle kan lokkes derind – være mindre børn eller benamputerede voksne. Alt over 165 cm har det, der på nudansk hedder en “udfordring”, når de skal skohornes ind på bagsædet.
Bagagerummet sluger i princippet 265 liter – mindre end forgængeren – men da heller ikke Peugeot har løst “udfordringen” med hensigtsmæssig opbevaring af ladekabler, ligger de der i bagagerummet og fylder op. Har man både mormorkabel og avanceret kabel til lynopladning i en fin taske, trækker det for alvor ned.

Er sikkerheden i orden?

Den konventionelt drevne 208’er blev i 2019 sikkerhedstestet hos Euro NCAP til fire stjerner. Den femte stjerne nåede aldrig op på himlen, da bilen ikke har den avancerede nødbremse, der også spotter cyklister.
Som standard har den dog advarsel mod vognbaneskifte, skiltegenkendelse og træthedsregistrering, men adaptiv fartpilot koster ekstra (5.000 kr.) – her får man en aktiv vognbaneassistent med i prisen.
Euro NCAP tester altid den billigste og dermed den model med mindst udstyr, og den crashtestede 208’er vejede 1.053 kilo. Den elektriske e-208 vejer over 500 kilo mere, men avancerede genberegninger af Opel Corsa-e, Peugeot e-208’s identiske tyske slægtning, giver også Corsa-e fire stjerner efter 2019-kravene. Det resultat må dermed formodes at kunne overføres fra den konventionelle 208’er til den elektriske. Trods 500 ekstra kilo. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

e-208 er grundlæggende en køreglad fætter. Undervognen er kontant men ikke så meget, at den bliver direkte ukomfortabel. Vejgrebet er solidt og styretøjet præcist, men mere end 1,5 ton til en så lille bil kan bestemt mærkes, hvis man bliver lidt kæk omkring hjørnerne og på de små biveje. Tendensen til at ville køre ligeud viser sig ret hurtigt, og antiskrid-systemet kommer på overarbejde.
Nogle vil måske indvende, at sådan kører man jo heller ikke en elbil. I sådan en skabning er det netop hensigten, at man kører afbalanceret og stille, så man får mest muligt ud af batterierne. Jo, det er basalt set rigtigt, men jeg vil tillade mig at indvende, at selvom man har taget motorlyden og duften af oktan fra os, behøver de da ikke også tage den drengede køreglæde fra os.

Hvis jeg har rigelig med strøm til at køre frisk til – og her taler vi ikke vanvidskørsel, bestemt ikke – på de små utrafikerede sogneveje og rundt om hjørnerne i en aftenstille by, så vil jeg da have lov til det. Også i en elbil.

Hvordan er motoren?

På en “drivemode”-knap mellem sæderne fortæller man elmotoren, hvor mange kræfter man ønsker at have til rådighed. Og fortæller samtidig, hvor meget man ønsker at spare på energien.
Kun i “Sport” står samtlige 136 heste klar til at rykke ud af startboksen, i “Normal”, der er standardindstillingen ved start, har den cirka 100 og i “Eco” cirka 80 hk.
Det fungerer fint, men vil man i nærheden af de 340 kilometers rækkevidde, den er opgivet til, så kræver det “Eco”, fortrinsvis kørsel i byen, ikke for meget landevejskørsel, og motorveje skal man holde sig langt væk fra. Dertil varmt vejr og ikke for meget modvind.
Med et blandet kørselsprogram, heraf knap 25 kilometers kørsel på motorvej med 110 km/t, på en 12-14 graders dag kunne jeg hive 230 kilometer ud af den, inden den gik i nødprogram.
Som de fleste elbiler opsamler e-208 energi til batteriet ved opbremsninger, og B-funktionen – træk gearvælgeren bagud – gør, at man nærmest kan køre uden at træde på bremsen. Med tilvænning fungerer det vældig fint og effektivt.

Passer prisen?

I øjeblikket går udviklingen hurtigere, end man nærmest kan følge med, og jeg kunne godt have på fornemmelsen, at den ubønhørlige virkelighed meget hurtigt kan overhale Peugeot e-208 og Opel Corsa-e. Forstået på den måde, at de meget snart er distanceret af konkurrenter, som kører mærkbart længere på en opladning og lader hurtigere.
Men lige nu er Peugeot e-208 en fin løsning til dem, som for det første insisterer på at pleje den miljøgrønne glorie og gerne giver over 35.000 kr. mere for en elektrisk 208’er end for den tilsvarende benzindrevne. Og for det andet ikke har brug for andet end en kompetent by- og landevejsbil til pendlerafstande, der ikke overskrider batteriets reelle kapacitet.
Min påstand er, at merprisen i forhold til den benzindrevne meget vel kan skræmme prisbevidste danske købere væk.

Er der alternativer?

250.000 kr. er en sjat for en minibil, og som nævnt kunne alternativet være en tilsvarende udstyret 3-cylindret Peugeot 208 1,2 PureTech med 100 turboheste og automatgear til 215.000 kr. Eller en topudstyret Hyundai i20 med 100 hestes turbomotor og dobbeltkoblingsgearkasse til 205.000 kr. Den tyske tvilling Opel Corsa-e med samme rækkevidde koster 240.000 kr.
Konkurrencen er hård, og når de en klasse større Citroën ë-C4 og VW ID.3 med samme rækkevidde begge kan fås fra 250.000 kr., er e-208 allerede kraftigt udfordret.
Både Mini Cooper SE og Honda e skal købes for designet og andre herlighedsværdier, da begge er dyrere og kører markant kortere på en opladning. Den nye Fiat 500 er spændende og kan noget ikonisk og designmæssigt, som Peugeot 208 ikke kan. Prisen er 253.000 kr. for en elektrisk Fiat 500 3+1 med en rækkevidde på 320 km.

Konklusion:

For: Kabine, perfekt bybil, design.
Imod: Pris, rækkevidde, bagsæde, garanti.
Hvilkenbil siger: 

Den elektriske løveunge er velkørende og ser godt ud. En reel rækkevidde på 250 km under de fleste forhold ophæves til dels af, at den i en lynlader kan “tanke” ganske meget på kort tid. Men den er dyr i forhold til større og lige så langtrækkende elbiler. Også bagsædepladsen trækker ned, så det bliver ikke til mere end tre stjerner.

FAKTA: Peugeot e-208 Allure

Vejl. pris, inkl. lev.: 249.990 kr. (eksklusiv Clever Unlimited eller Clever Power Pack **)
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Privatleasing (e-208 GT Prime): 3.495 kr./måned. Førstegangsydelse 19.995 kr. (15.000 km/år, leasingperiode 36 måneder.). 3.995 kr./måned v. førstegangsydelse på 5.995 kr.
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ej testet som e-208, men søsterbilen Opel Corsa-e er testet til fire 2019-stjerner i Euro NCAP-genberegning i 2021.
Antal airbags: 6
Bagagerum (min/max): 265/1.106 liter
Vægt: 1.558 kg
Rækkevidde: Op til 340 km
Ladeevne: Op til 100 kWh DC
Opladningstid: 30 minutter (0-80 pct. ved 100 kW DC), 5 timer (0-100 pct. 11 kW AC)
Effekt: 100 kW (136 hk)
0-100 km/t: 8,2 sek
Topfart: 150 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneadvarsel, skiltegenkendelse, fartpilot, LED-for- og baglygter, p-sensor bag, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle, højdejusterbart førersæde, varme i forsæder, 1-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, bluetooth, 7 tommer touch-skærm, Apple Carplay, 16 tommer alufælge.

** Clever Unlimited: 2.500 kr. (leje af ladeboks 11 kW m. kabel, standardinstallation hjemme, 120 kWh-opladning i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland) + Clever mini abonnement fra 349 kr./måned eller Clever Unlimited til 749 kr./måned.

** Clever Power Pack: 2.500 kr. (Clever Unlimited Network i otte måneder, ladekabel, ubegrænset opladning i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland. Efter otte måneder fortsættelse af abonnement for 625 kr./måned).

Metallak: fra 6.000 kr. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)
Driver Assist Pack (adaptiv fartpilot, aktiv vejbaneassistent): 5.000 kr.
10 tommer infotainmenskærm inkl. navigation: 10.000 kr.
Bakkamera: 3.500 kr.
Nøglefri betjening: 6.000 kr.

[email protected]

1 COMMENT

  1. I forhold til merprisen på 35.000 kr. for en e-208 kontra en 208 med 100 hk og aut.gear bør det bemærkes, at e-208 har 136 hk, og at accelerationstiden 0-100 km/t er 8,1 sek. For 208 med aut.gear. er den 10,8 sek. Der er altså næsten tre sekunders forskel, hvilket er ret markant. Med andre ord får man for de 35.000 kr. ekstra for en e-208 en markant hurtigere, sjovere og mere miljøvenlig bil, som tilmed er billigere ift. ‘brændstof’ og serviceudgifter.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here