Ikke alt går i retning af elbiler. BMW, der har succes med at satse på både fossil- og eldrevne biler, udvikler nu nye benzinmotorer.
Tyske BMW har endnu ikke tænkt sig at udfase benzinmotorer. BMW har nemlig søgt patent på en nykonstrueret benzinmotor.
Det nye er, at BMW-benzinmotorens stempler har forskellig størrelse, og fidusen består i at aktivere stemplerne på forskellige tidspunkter. Delvist lig det, der i visse motorer allerede i dag fungerer som cylinderfrakobling, hvor en 4-cylindret motor i perioder kobler to af cylindrene fra. Hvorved der spares brændstof.
BMW’s nye motor med stempler i forskellig størrelse inkluderer også et system, hvor nogle af udstødningsgasserne fra en cylinder føres videre til en anden, og det sikrer, at motoren udnytter energien langt bedre.
Øjeblikkets mest effektive benzinmotorer udnytter cirka 40 procent af energien til fremdrift af bilen. En mindre del benyttes til drift af forskellige elektriske ting – elbagrude, vinduesviskere osv. – og til opvarmning af kabinen. Resten går tabt.
Flere gevinster
En del af effektiviseringen går også ud på at placere udstyr tæt på den enkelte cylinder, som bidrager til hurtigere opvarmning af benzinmotoren. Jo hurtigere opvarmning, desto hurtigere opnås den optimale driftstemperatur, og på den måde bliver hele forbrændingen renere.
Den nye teknik kan ifølge BMW’s patentansøgning bruges i alle benzinmotorer, uanset antallet af cylindre. Systemet fungerer dog bedst i en motor med et ulige antal cylindre.
Gevinsterne ved BMW’s nye benzinmotor skulle således være ganske mange. Mere effektiv udnyttelse af brændstoffet, færre miljøskadelige udledninger og potentielt en forbedret økonomi.
Andre kører samme vej
BMW’s ansøgning til (EUIPO) – EU’s Kontor for Intellektuel Ejendomsret – falder meget godt i forlængelse af, at salget af elbiler ikke går så hurtigt, som man forventede. Blandt andet Toyota har som BMW meddelt, at benzinmotoren langtfra er død, da “batteridrevne biler ikke er den eneste måde at opnå CO2-neutralitet på”, som Toyota-topchef Akio Toyoda sagde på januars biludstilling i Tokyo.
Forleden meddelte også Mercedes, at man vil udvikle en ny benzinmotor. Her er der tale om en opladningshybrid baseret på en V8-motor, der skal udvikles på AMG EA-platformen. Ifølge Mercedes vil den nye V8-motor kunne opfylde Euro 7-kravene og vil dermed fortsat kunne sælges i EU.
Generelt har adskillige bilproducenter bebudet, at man midlertidigt skruer ned for udvikling og produktion af elbiler og i stedet fortsætter eller øger produktionen af biler med benzinmotor og i særdeleshed opladningshybrider.
Hvis man vil nørde i det tekniske, kan BMW’s ansøgning til EUIPO læses ved at klikke på linket her.
Af redaktionen