BMW og Toyota udvider samarbejde om brintbiler

Mens salget af brintbiler falder og brintstationer lukker, fortsætter BMW og Toyota samarbejdet om at udvikle en ny generation af brintbiler.

Stædige eller kloge?

Tiden vil vise, om BMW og Toyota gør det rigtige, når de nu annoncerer fortsat samarbejde om udvikling af næste generation brintbiler.

Toyota, der er verdens største bilproducent, og tyske BMW, kendt for køreglade luksusbiler, har forlænget en aftale om at udvikle det, de omtaler som ’tredje generation brændselscelleteknologi’.

Målet er at lancere flere brintbiler og udvikle den nødvendige infrastruktur – læs: sørge for, at der kommer flere tankstationer med brint.

Plads til flere teknologier

BMW og Toyota er også enige om den strategiske tilgang til brint: I stedet for udelukkende at satse på én teknologi – elbiler – ønsker begge mærker at gå åbent til opgaven med omstillingen til biler, der ikke udleder CO2. Fremtiden vil have plads til flere teknologier – ikke bare én.

”I vores mangeårige partnerskab har vi fået bekræftet, at BMW og Toyota deler samme passion for biler, har åbent sind over for flere forskellige teknologier og en multiteknologisk tilgang til, hvordan man opnår CO2-neutralitet. Vi vil accelerere vores indsats sammen med BMW og partnere på tværs af forskellige brancher for at realisere en fremtid, hvor brintenergi understøtter samfundet,” forklarer Koji Sato, adm. direktør hos Toyota Motor Corporation.

BMW brintbil i 2028

Mens Toyota har solgt brintbilen Mirai i flere år, er BMW først nu på vej til at sætte en brintdrevet udgave af SUVen X5 i serieproduktion. Det skal ske i 2028. Et træk, som BMW forventer sig meget af:

“Det her er en milepæl i bilhistorien: Det første serieproducerede brintkøretøj, der tilbydes af en global producent af premium køretøjer. Drevet af brint og båret af ånden i vores virksomhed vil det understrege, hvordan teknologiske fremskridt former fremtidens mobilitet. Og det vil indvarsle en æra med betydelig efterspørgsel efter brintbiler,” lyder det fra Oliver Zipse, bestyrelsesformand for BMW AG.

Brint i modvind

Det lyder jo både optimistisk og selvsikkert. Men Toyotas og BMWs satsning på brint kommer i en tid, hvor stadig flere dømmer teknikken ude. I hvert fald til personbiler.

Alene i første halvdel af 2024 faldt det globale salg af brint-personbiler med 34 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Faldet sker fra et lavt niveau. I 2022 toppede det globale salg af brintbiler på 20.704 biler. Sidste år faldt det samlede salg til 16.413 biler, og nu falder det så med mere end i tredjedel i første halvår 2024.

Samtidig lukkes flere af de i forvejen ganske få brintstationer ude i verden. I 2022 lukkede de blot tre brintstationer i Danmark. Sidste år fulgte Shell op ved at lukke alle sine syv brintstationer i den amerikanske delstat Californien, der ellers anses for at være blandt de steder i verden, hvor brintbiler har været længst fremme.

Bedre til tung transport

Mange analytikere vurderer, at løbet er kørt for brint til personbiler sammenlignet med de langt mere effektive elbiler. Mens en elbil udnytter ca. 90 pct. af energien, er det samme tal for brintbiler ca. 30 pct. Størstedelen af energien forsvinder i fremstillingen af brint og når brinten omsættes til strøm, der driver elmotoren i en brintbil. Samtidig er teknologien mange gange dyrere – både i selve brintbilerne og de nødvendige tankstationer.

Vurderingen er, at brint har større chancer som brændstof til tunge køretøjer som lastbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here