BMW tror i stigende grad på brintbiler. Fortsat udvikling sammen med Toyota kan bringe prisen på niveau med benzinbiler allerede i 2025.
BMW bliver i stigende grad optaget af brint som fremtidens miljøvenlige drivmiddel til biler. Batteridrevne elbiler er BMW mere skeptiske overfor. Mærkets udviklingschef Klaus Fröhlich har tidligere skabt en del opmærksomhed ved at udtrykke tvivl om de elbiler, som konkurrenterne er ved at udvikle.
”Der findes ingen efterspørgsel på elbiler hos kunderne, ingen overhovedet. Der findes love, som kræver elbiler, men der er ingen kunder,” sagde han tilbage i 2019. Siden har Fröhlich udtrykt tro på brintbiler og nu bakkes han op af BMW’s chef for udvikling af brændselsceller, Dr. Jürgen Guldner.
”For os handler det om at omstille alle vores biler til CO2-fri kørsel i løbet af de næste 20 år. Vi ser ikke brintbiler som en konkurrent til elbiler, men som endnu et tilbud til vores kunder. Vi er allerede nået til tredje generation af brintbiler med et klart mål om at bringe prisen ned på et niveau, hvor de kan sælges,” siger Jürgen Guldner til den britiske avis, The Telegraph.
‘Vindue’ mellem 2025 og 2030
Det med at sælges skal forstås i stor skala – ikke i små oplag for velbeslåede og miljøbekymrede feinschmeckere. Målet for BMW er at biler, der kører på brint, skal koste det samme som benzinbiler. Og det kan ske så tidligt som om fem år, mener Guldner.
”2025 vil dog være det tidligste. Hvis man ser på planerne for udrulning af brintbiler i lande som Japan og Sydkorea, taler de alle om et vindue mellem 2025 og 2030, hvor det er realistisk at udjævne prisforskellen mellem brint- og benzinbiler”, siger Jürgen Guldner.
I dag er prisforskellen markant. Også større end mellem el- og benzinbiler. Men BMW og Toyota ved, hvordan man skal reducere prisen: Det handler om at mindske behovet for det sjældne og kostbare metal platin.
”Det har man allerede arbejdet meget på, men antallet af de brændselsceller, der skal bruges for at skabe tilstrækkeligt kraft kan reduceres yderligere,” forklarer Guldner. Han forventer også, at udbredelsen af elbiler vil gøre elmotorer, der også driver brintbiler, billigere.
Kræver flere brint-tankstationer
Den helt store fordel ved brintbiler er, at de kan tankes som benzin- og dieselbiler. Du fylder en tom tank op med brint på ca. fire minutter – så har du brint nok til at køre knapt 500 km. Brinten omdannes løbende til elektricitet, der driver en elmotor. En anden fordel er, at teknikken vejer mindre end en batteridrevet elbil.
Brint har dog også kritikere. De påpeger, at det er energikrævende at fremstille brint, og at brintbiler derfor er mindre effektive end elbiler med batterier. De to elektriske biltyper deler til gengæld et problem: Der er fortsat langt mellem både ladestandere og tankstationer med brint.
Det sidste betragter BMW dog som et mindre problem:
”Antallet stiger. Der er 80 brint-tankstationer i Tyskland i dag. I 2025 vil der være mellem 250 og 400,” siger Jürgen Guldner.