For første gang omsætter BYD for mere end 100 mia. dollars – og overhaler dermed Tesla. Det samme sker for de to rivalers aktiekurser.
Den kinesiske bilproducent BYD nåede en milepæl i 2024, da omsætningen for første gang oversteg 100 mia. dollars. Helt præcist omsatte BYD for 107 mia. dollars i 2024 – det svarer til 738 mia. kr.
Det er ikke alene en stigning på solide 29 pct. sammenlignet med 2023, men sender også BYD forbi konkurrenten Tesla. Den amerikanske elbilproducent omsatte for 676 mia. kr. i 2024. Med til historien hører, at mens Tesla kun fremstiller elbiler, producerer BYD både elbiler og hybridbiler. Netop større efterspørgsel hjemme i Kina på hybridbiler, der kombinerer eldrift med en fossilmotor, sikrede BYD en rekordomsætning sidste år.
Vil indtage Europa
Udviklingen understreger under alle omstændigheder, hvorfor mange ser BYD som den store vinder blandt de kinesiske bilmærker, der kan blive Kinas største. BYD er vokset så hurtigt, at mærket allerede i dag er blevet verdens sjette største bilproducent. Ganske imponerende i betragtning af, at BYD blev grundlagt for 30 år siden.
Ambitionerne – også uden for Kina – er tårnhøje. BYD vil indtage Europa, bl.a. med en ny fabrik i Ungarn og brugte også store summer på at sponsorere sidste års EM i fodbold. Du kan læse mere om BYDs ambitiøse planer for Europa her.
Teknologisk er BYD også langt fremme. BYD leverer batterier til mange andre bilmærkers elbiler. I sidste uge annoncerede BYD et gennembrud i batteriteknologi, der gør det muligt at lynlade 400 kilometers rækkevidde på blot fem minutter. Og vi taler ikke teori ude i fremtiden: De første to biler med det nye superbatteri lanceres i næste måned.
Aktiekurs steget 91 pct.
Omsætningen er ikke det eneste, der stiger for BYD. Over de seneste 12 måneder er BYDs aktiekurs steget 91 pct. Til sammenligning er kursen på Tesla-aktier faldet 32 pct. siden den toppede i december. Det skriver bl.a. Financial Times.
Et andet udtryk for BYDs ambitioner og aktuelle optur ses på fabrikken hjemme i Zhengzou. BYD er i færd med at udvide fabrikken, der i praksis bliver en hel by. Når udvidelsen står færdig, er fabrikken 10 gange større end Teslas gigafactory i Nevada og dækker et areal på størrelse med San Francisco. Fabrikken bliver så stor, at den indeholder boliger og tilhørende fritidsfaciliteter for BYDs medarbejdere.
Her kan man tale om, at arbejde og fritid flyder sammen – i princippet kommer BYDs omkring 100.000 medarbejdere i Zhengzou til at arbejde og leve på den samme lokation.