Stellantis-koncernen venter tvillinger: Citroën C3 Aircross og Opel Frontera er på vej, begge med el og benzin på programmet.
Markant design har altid været en del af Citroëns DNA, og den kommende C3 Aircross er ingen undtagelse. Den nuværendes tilstræbte nuttethed bliver med den nye erstattet af et skarpere og mere SUV-agtigt udtryk.
Sideløbende udvikler Stellantis-koncernes tyske kontor tvillingen Opel Frontera. Visuelt ligger den ikke så langt fra C3 Aircross, men den fastholder sit eget distinkte Opel-særkende.
Frontera er 417 cm lang, men den franske søsterbil har man trukket 22 cm længere, så der i franskmanden bliver plads til yderligere to passagerer. Sæde seks og syv i Aircross stuves af vejen under bagagerummets gulv, og bilens størrelse taget i betragtning er det Hvilkenbils bud, at man ikke skal forvente, at de vil være velegnet til andet end børn.
Både på el og benzin
Både Frontera og C3 Aircross deler Stellantis’ Smart Car-platform med den nye Citroën ë-C3/C3, og det betyder, at de kommer som både rene elbiler og med benzinmotor, der benytter 48 volts-hybridteknik. Om benzinmodellerne finder vej til Danmark, er ikke fastlagt endnu.
Den nye C3 ventes kun til Danmark i den elektriske udgave med et 44 kWh-stort batteri og en optimal rækkevidde på 320 kilometer. Og mest vigtigt: Den koster fra 180.000 kroner.
Priser endnu ukendte
Hvor meget mere ë-C3 Aircross og Frontera Electric kommer til at koste, og om der bliver skruet op for batteristørrelsen i dem, vides heller ikke endnu. Indtil videre må vi også nøjes med et enkelt foto af førstnævnte.
Når C3 Aircross til efteråret kommer til Danmark, vil den kunne smykke sig med titlen som markedets mindste 7-personers bil. Hvornår Frontera når frem til Danmark, er ifølge Opels hjemmeside endnu uvist.