Ligesom EU og USA har Canada besluttet at straffe elbiler fra Kina med en importtold. Canada vælger samme straftold som USA.
Canada indfører i lighed med EU og USA en importtold på elbiler fra Kina. Beslutningen er truffet af samme årsag som de vestlige allierede: Nemlig at det kinesiske regimes massive statsstøtte til elbil-producenter i Kina giver biler fra Kina en alt for stor fordel og skævvrider konkurrencen.
Ligesom sin nærmeste nabo vælger Canada en importtold på 100 procent. Canadiernes import af elbiler fra Kina til landets største industrihavn, Vancouver, steg fra 2022 til 2023 med 460 pct. Den kraftige vækst blev indledt, da Tesla begyndte at eksportere biler fra Tesla-fabrikken i Shanghai til Canada. Det gælder både Model Y og Model 3.
Justin Trudeau, Canadas premierminister, understreger, at Canada reagerer på Kinas “bevidste statsstyrede politik”.
“Vi ved alle, at Kina ikke spiller efter samme regler som os andre,” sagde Trudeau til journalister efter et regeringsmøde i Halifax, Nova Scotia, og han fastslog, at Canada indfører importtolden “i lighed med andre økonomier i verden”.
Kina er Canadas næststørste handelspartner – USA er klart den største. Den kinesiske regering kalder canadiernes skridt “protektionisme” og truer med modtræk.
Elbiler er nutidens kolde krigsvåben
I maj indførte USA’s præsident Joe Bidens regering en importtold på 100 pct., og i begyndelsen af juli fulgte EU trop med en differentieret importtold, afhængigt af om producenten i Kina er statsejet eller privatejet.
Den høje amerikanske straftold bliver af iagttagere og analytikere betegnet som nutidens koldkrigsvåben, men de 100 pct. er ikke nødvendigvis det endelige tal, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Seneste meldinger fra Joe Bidens og vicepræsident og præsidentkandidat Kamala Harris’ regering lyder, at den endelige procentsats vil være forhandlet på plads i løbet af september.
EU og Kina forhandler også om de endelige procenttal, og den definitive importtold kan i princippet forhandles frem til begyndelsen af november. Før 4. juli var EU’s importtold på elbiler fra Kina på 10 pct. 4. juli blev den for de statsejede bilproducenter hævet til 47,6 pct.
For statsejede SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), der ejer MG, er straftolden siden justeret marginalt ned til 46,3 pct. Privatejede Geely, der ejer Volvo og Polestar, har indtil videre fået importtolden reduceret til 29,3 pct. Privatejede BYD’s importtold er pt. forhandlet ned til 27 pct. Straftolden på amerikansk-ejede Tesla, som importerer Model 3 fra Shanghai, er forhandlet ned fra 30,8 til 19 pct.
BMW, der har en joint venture med statsejede Great Wall Motors, som producerer den elektriske Mini, er nu forhandlet ned til 31,3 pct., og Volkswagen, der har en joint venture med statsejede Anhui Jianghuai Automobile Co., Ltd. (JAC), som producerer Cupra Tavascan, har indtil videre også fået importtolden forhandlet tilsvarende ned.
Hvad importtolden efter november kommer til at betyde for priserne i Danmark på de kinesisk-producerede elbiler, er endnu uvist.
Hvilkenbil vil følge udviklingen tæt.
Af redaktionen