Fra en forførende Alfa til et bredskuldret gadekryds fra VW: Hvilkenbil udvælger de 10 mest spændende bilnyheder på det danske marked i 2016.
2015 blev endnu et rekordår for det danske bilsalg, men intet tyder på, at vi er mætte endnu: Den lavere registreringsafgift slår fuldt igennem i 2016 og vanen tro presser bilfabrikkerne stadig flere nyheder ind i et kalenderår. Således også i år, der bugner af spændende bilnyheder.
I stedet for at beskrive dem alle fra Alfa til VW, zoomer vi ind på de 10 nyheder, som hvilkenbil tror bliver mest spændende for danske bilkøbere. Ikke bare i form af høje salgstal, men også ved at introducere spændende nye teknologier eller et design, der kan være med til at rykke ved et mærkes omdømme.
Alfa Giulia
Vi begynder med A for Alfa og en bil, der både hvad angår design og navn ret ubesværet tager titlen som mest forførende nyhed i 2016. Vi taler selvfølgelig om den italienske belladonna Giulia, der afløser Alfa 159, og gerne skal reetablere Alfa som et alternativ til Audi, BMW og Mercedes. Fiat-boss Sergio Marchionne satser stort på at gøre Alfa til en slags ‘folke-Maserati og samtidig skabe volume ved at give Alfa comeback i USA.
Opskriften er en velskabt og meget sportslig sedan – og senere stationcar – der med baghjulstræk går direkte efter BMW 3-serie segmentet. Jaguar har med XE bevist, at det godt kan lade sig gøre, nu skal Giulia gøre kunsten efter og udvide fanklubben af dedikerede ‘Alfa-tifosi’ over alt fra Danmark til Dallas. Alfa Giulia har været forsinket af flere omgange, men vi forventer at se den herhjemme først på sommeren.
Citroën C3
Med det vellykkede rumfartøj C4 Picasso og det frække ‘gadekryds’ Cactus, er Citroën godt i gang med at relancere sig selv som bilverdenens finurlige franske fætter. Det store salg i Danmark ligger dog i miniklassen, så der kan komme yderligere fart på Citroën, når en helt ny C3 lanceres i løbet af efteråret.
Tredje oplag af C3 baseres på samme platform som søsterbilen Peugeot 208 og får dermed også trecylindrede benzinmotorer med eller uden turbo. Meget mere ved vi endnu ikke – heller ikke om designet, der traditionelt plejer at være et særkende for C3.
Fiat Tipo
I klassen over forsøger Fiat nok engang at finde fodfæste. Historisk kniber det for Fiat , når man forsøger sig med noget større end Panda, Punto og charmetrolden 500, men naturligvis vil Fiat gerne ind i Golfklubben, der fortsat står for det største salg i Europa.
Navnet Tipo er genbrug, men ellers er alt nyt: Tipo bliver en ægte ‘verdensbil’, der også skal sælges i mellemøsten og Afrika. På de breddegrader foretrækker de en klassisk sedan, mens vi vesteuropæere får Tipo som hatchback og stationcar.
Set med danske øjne bliver det spændende ved Tipo især prisen. Ifølge Fiat selv skal Tipo være blandt de billigste biler i Golf-klassen, hvor den skal slås med rumænske Dacia og Skoda Rapid. Fiat lover gennemprøvet mekanik, masser af plads og fuld valuta for få penge. Vi glæder os til gengæld til at se, om Tipo endelig kan gøre Fiat til et navn blandt de lidt større biler, når nyheden kommer til Danmark sidst på sommeren.
Fiat går discount i Golf-klassen med ny Tipo
Kia Sportage
Med Sportage (billedet) gør Kia et kompetent forsøg på at snuppe kunder fra Nissan Qashqai, der både i Danmark og resten af Europa sidder tungt på salget for de populære, mellemstore crossover-biler.
Når vi vurderer, at Sportage er et seriøst angreb på Qashqai skyldes det, at den deler teknik med Hyundai Tucson, der fik dansk premiere i januar. Tucson har nemlig fået fine anmeldelser i udlandet, og det lover godt for Kia, der traditionelt er noget billigere i Danmark end søstermærket Hyundai. Design er et andet trumfkort for Kia – og vi synes, at mærkets tyske chefdesigner Peter Schreyer nok engang har gjort sig umage med fjerde generation af Sportage. Det koreanske gadekryds får dansk premiere sidst på foråret.
Kia Sportage – fræk i fjerde forsøg
Mercedes E-klasse
Nej, de færreste af os får råd til den nye Mercedes E-klasse, men rigtigt mange af os kommer til at nyde den fra bagsædet, hvis vi tager en taxa. Derudover gør flere ting E-klassen interessant: Designet læner sig så tæt op af C- og S-klassen, at Mercedes nu tydeligvis gør som Audi og skaber et gennemgående og ensartet design gennem alle modelrækker. Teknologisk er E-klassen ‘spitzenklasse’ – faktisk kan den fås med diverse komfort- og køreassistenter, der overstråler den større S-klasses. Så stærkt går udviklingen, at topteknik på rekordtid siver ned i mindre modeller.
Den nye E-klasse kommer til Danmark omkring påske. Først som sedan, senere følger den endnu større stationcar-udgave.
Ny E-klasse er teknologisk tour de force
Renault Megane
Renault har medvind som det 7. mest solgte mærke i Danmark. I 2016 skal en ny Megane i den vigtige Golf-klasse udbygge eller forbedre den position. Midlerne er velskabt design og skarpe priser, der forventes at lægge sig i den lave ende af klassen.
Teknisk er fjerde generation af Megane helt ny. Platformen deler den med den Nissan Pulsar fra den japanske alliancepartner, og det høvler kilo af Megane, selv om den er vokset på alle leder. Blandt de tekniske delikatesser er en stor, trykfølsom skærm i midterkonsollen, der samler mange funktioner og rydder op i kabinen, der således fremstår mere elegant.
Det brede, lave design giver Megane et sportsligt look, men det skal man tilsyneladende ikke lade sig narre af: Ifølge udenlandske mediers første prøvekørsler, satser Renault på klassisk fransk kørekomfort med den nye Megane. Dansk premiere sidst i marts som både femdørs hatchback og stationcar.
Første kig på Renault Megane den fjerde
Seat Ibiza
Mens Skoda har succes som det billigere, tjekkiske alternativ til VW, kniber det lidt mere for koncernens spanske datterselskab Seat at lokke kunder i butikken. Salget steg dog i 2015, og i år får mærket hjælp af en ny Ibiza i den vigtige miniklasse.
Endnu ved vi meget lidt om bilen, der ventes til Danmark sidst på året. Efter Skoda Fabia, der kom i en ny udgave sidste år, bliver Seat Ibiza den næste bil på VW’s nye platform for minibiler. Dermed kan vi også se frem til en ny generation af trecylindrede turbobenzinmotorer og – med lidt held – mulighed for at udstyre Ibiza med adaptiv fartpilot. Som i dag forventes Ibiza at blive en af de få biler i sin klasse, der også kommer i en stationcar-udgave.
Suzuki Baleno
Efter flere stille år kravler Suzuki atter opad hitlisten blandt danske bilkøbere. Mikrobilen Celerio og den kantede crossover Vitara kom godt fra start i 2015, og i år gør Suzuki endelig comeback i den vigtige miniklasse med nyheden Baleno. Man kan hævde, at Swift allerede er der, men Baleno er med sine fire meter et halvt nummer større og bliver angiveligt blandt de mest rummelige biler i miniklassen. Sikkert er det, at Suzuki er skrappe til at hule kompakte kabiner ud og skabe fornøjelige køreegenskaber for relativt få penge, så mon ikke, at vi kan glæde os til Baleno? Muligheden for at vælge Baleno med en nyudviklet trecylindret turbobenziner på 1,0 liter med 110 hk skærper i hvert fald forventningerne. Dansk premiere i maj eller juni.
Turbo og tre cylindre i ny Baleno
Toyota Prius
Efter VW-skandalen har diesel fået et dårligt ry, og lur os, om ikke især Toyota kommer til at udnytte det til at sælge endnu flere hybridbiler. Midlerne har de i hvert fald med stærkt sælgende udgaver af Yaris og Auris, der både kører på benzin og strøm. Midt på foråret får de følgeskab af fjerde generation af bilen, der begyndte det hele, Prius.
Designet vil med statsgaranti vække debat, men varsler nye og spændende tider for Toyota. Japanerne er ofte blevet skældt ud for at være kedelig mainstram, men med et design inspireret af prinsessen af chok-pop, Lady Gaga, og løfter om, at Prius er noget så usædvanligt som en miljøvenlig hybrid, der er sjov at køre, glæder vi os faktisk til at prøve Prius. Chancen opstår midt på foråret, når Prius når frem til de danske Toyota-forhandlere.
Ny Toyota Prius i vovet design
VW Tiguan
Herhjemme lever den en lidt stille tilværelse, men ude i verden er den kompakte SUV Tiguan faktisk VW-koncernens femte mest sælgende model.
I løbet af april kommer Tiguan til Danmark i en helt ny udgave, der benytter sig af den skalérbare platform fra Golf og Passat. Det høvler 50 kg af vægten og rykker Tiguan op i superligaen, når det gælder avanceret udstyr som fuld digital instrumentering, avanceret infotainment og aktive køreassistenter som f.eks. radarstyret fartpilot. Læg hertil at Tiguan – som den netop lancerede Touran – kan tænkes at komme i en relativt billig basisudgave, og VW kan måske endelig have en reel udfordrer til japanske bestsellere i SUV-klassen som Nissan Qashqai, Honda CR-V og Mazda CX-5. Med sit skarpskårne og bredskuldrede offroader-look ligner Tiguan også et moderigtigt crossover-alternativ til traditionelle firmabiler som Passat og Ford Mondeo.