Men ’rækkeviddeangsten’ er aftagende i virksomhederne og udviklingen ved at vende, vurderer Hvilkenbil.dk. Firmaerne ønsker mere grøn profil.
Bilsalget gik godt 5 procent tilbage fra september til oktober, men elbilerne spiser en stadig større bid af salgskagen.
Der blev registreret 4.800 nye elbiler i oktober, og de udgjorde 36,3 procent af de 13.300 nye personbiler, viser nye tal fra Danmarks Statistik. I september var andelen 42,6 procent så også her en tilbagegang, som dog kan skyldes at leveringen af elbiler ofte sker i klumper.
Fx venter mange danskere i øjeblikket på den første sending af den nye, faceliftede Tesla Model 3.
Men salgsstatistikkerne viser også, at det er de private husholdninger, der de mest ivrige elbilkøbere, mens firmaerne halter efter.
Husholdningerne stod for 3.300 af elbilerne i oktober, og det svarer til 40,7 procent af deres nye biler. I firmaerne udgjorde elbilerne til sammenligning kun 29,3 procent af de nye biler.
Flere elektriske firmabiler
I husholdningerne udgjorde elbilerne 40 procent af alle nye biler i den seneste 12 måneders periode, mens de i firmaerne udgjorde 23,4 procent, hvilket viser, at firmaerne i stigende grad kaster sig over elektriske firmabiler til fordel for ladehybrider og dieselbiler.
Der er flere årsager til at udviklingen først er ved at vende nu, fortæller redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, der selv kører en dieseldrevet firmabil.
”Når man har firmabil, kører man ofte mange kilometer. Her giver det klassiske valg – dieselbiler – god mening,” siger han og fortsætter:
”Sammen med nogle tidlige erfaringer og ‘skrækhistorier’ om elbilers mere begrænsede rækkevidde, har det givet en vis træghed i forhold til elbiler og en tendens til at gøre, som man plejer.”
Men der er i opbrud på vej i firmabilspolitikerne, hvor flere virksomheder skifter til elbiler, vurderer Jens Velling.
”Det skyldes en kombination af et ønske om at give virksomheden en mere grøn profil og et bedre ESG-regnskab, samt at man godt kan se, at elbiler efterhånden har fået en god rækkevidde og at netværket af ladestandere er godt udbygget.”
Ladehybrider dyre i drift
Endelig er der også en trend mod elbiler, fordi mange virksomheder har gjort sig nogle ret dårlige erfaringer med ladehybrider, som igennem et stykke tid har været det oplagte valg pga. attraktive priser og stadig mere begrænset udvalg af dieselbiler.
”Men erfaringerne med ladehybrider er ikke gode. De kører ikke ret langt på strøm, og når strømmen slipper op, er de decideret ’tørstige’ og kræver hyppige optankninger, hvilket belaster firmaernes budgetter,” forklarer Jens Velling.
En god ting ved, at ladehybriderne har været inde i firmabilsflåderne, har dog været, at mange firmabilister har fundet ud af, at det er bedre at køre på el end at køre med forbrændingsmotor.
”Det har øget lysten til at stige over i en ren elbil, og det er den udvikling, vi ser nu i tallene,” slår han fast.
Der er nu 177.300 elbiler i Danmark, svarende til 6,3 procent af alle personbiler. Det er 73,8 procent eller 75.200 flere end for et år siden.