Nyt studie viser, at elbiler fra fabrik til skrot udleder færre drivhusgasser end fossildrevne biler. Miljøfordelen er overraskende stor.
Hvilken type bil er mest klimavenlig i hele bilens levetid? Når det kommer til udledning af drivhusgasser, primært kuldioxid (CO2), er der ifølge et nyt studie ingen tvivl:
Elbilen er klart den grønneste, uanset om den bliver opladet med strøm produceret på kuldrevne kraftværker, og uanset hvor i verden den kører.
Studiet er foretaget af den amerikanske organisation International Council on Clean Transportation (ICCT).
For god ordens skyld: ICCT er den organisation, der i maj 2014 hviskede USA’s miljømyndigheder i øret, at Volkswagen fuskede med tallene for udledning af CO2, hvilket senere blevet til den såkaldte “dieselgate-skandale”. Den uafhængige non-profit-organisation udarbejder videnskabelige undersøgelser for beslutningstagere verden over.
Op til 69 procent renere
ICCT’s forskere har gennem en såkaldt livscyklus-analyse – Life Cycle Assessment (LCA) – kigget på bilernes udslip af drivhusgasser fra produktion på fabrikken til skrotning. Altså inkluderer man ikke kun selve produktionen af bilen, men også fremstillingen af de drivmidler, som holder bilen kørende (el, benzin og diesel) i hele bilens levetid.
Man har analyseret fire markeder – Europa, USA, Kina og Indien – der tilsammen står for 70 procent af bilsalget i verden. Og selvom den producerede strøm mange steder i Kina og Indien er “beskidt”, altså fremstillet på kul- eller oliefyrede kraftværker, taber benzinbilen til elbilen, når forskerne sætter bilernes levetid til 18 år.
I Kina udleder elbilen i sin livscyklus op til 45 procent færre drivhusgasser pr. kilometer end benzinbilen, i Indien op til 34 procent færre. I Europa, hvor elproduktionen er grønnest, er elbilen op til 69 procent renere, i USA op til 68 procent.
På den ene side, på den anden side
Store interesser er på spil, og snart viser en undersøgelse ét, snart viser en anden undersøgelse nærmest det stik modsatte.
Inden for de seneste år er der således publiceret blandt andet en undersøgelse fra den økonomiske tænketank Ifo-institute i München, der viser, at produktion af elbiler og deres batterier fører til lige så stor eller større udledning af drivhusgasser, end en benzin- eller dieseldrevet bil udleder over flere hundrede tusinde kilometers kørsel.
På den anden side publicerede den grønne tænketank Transport & Environment (T&E), baseret i Bruxelles, i marts en undersøgelse, der viser, at benzin- og dieselbiler forurener op til 450 gange mere end elbiler.
“Vi ser meget lobbyvirksomhed fra dele af bilindustrien, som siger, at elbiler ikke er meget bedre, når elproduktion og batteriproduktion indregnes. Vi ville undersøge dette og se, om argumenterne stemmer,” siger Georg Bieker, der er forsker for ICCT, i en udtalelse.
Anbefaler forbud fra 2035
ICCT-forskerne anbefaler et forbud mod salg af fossildrevne biler senest i 2035. Det er nødvendigt, hvis man skal nå Parisaftalens mål om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader i 2030 i forhold til i 1990.
I midten af juli foreslog EU-Kommissionen det samme – at forbyde salg af nye fossildrevne biler fra 2035. Det skete i kommissionens store “Fit for 55” -klimapakke, der den kommende tid skal diskuteres af EU-Parlamentet og EU-landenes nationale parlamenter.
“Vores undersøgelse er global, og derfor bliver vi nødt til at afvikle de fossildrevne biler globalt,” siger Georg Bieker.
Hvis man har tid og lyst, kan ICCT-rapporten læses i sin fulde længde her.
For dem der hænger fast i diskussionen om ikke fossile biler er bedre pga de der batterier i elbiler, er dette endnu en opgørelse der viser at fossil er fortid. Godt!
Men det ændrer ikke grundlæggende på den næste udfordring om vi ikke kan fortsætte som hidtil med en bil til hver familie, eller endda flere biler til hver familie. En bil pr familie er fortsat for meget for klimaet hvis vi blot fantasiforladt skifter alle fossilbiler til elbiler. Carpooling og delebiler og nye ideer er vejen fremad hvis det skal ændre noget. Spændende hvilke løsninger der dukker op på dette felt.
Jeg er ikke uenig i, at elbiler er fremtiden, men der er vel et åbenlyst problem i både denne og andre undersøgelser, nemlig levetid. Et helt moderne og spritnyt batteri holder jo under ingen omstændigheder i 18 år, som undersøgelsen mener, eller hvad? Jeg mener, på 18 år ville jeg med mit nuværende kørselsforbrug køre 550000 km og de fleste bilproducenter giver kun en garanti på fx. 70% efter 8år/160000 km. Risikerer jeg så ikke at skulle skifte hele batteripakken mindst en og måske to gange, med store økonomiske og miljømæssige omkostninger?
Du kan vel ikke koble garantiperiode og levetid af batteri sammen. En VW bil har vist 2 års. garanti – men bilen skal jo ikke skrottes efter 2 år. Mig bekendt kører de fleste teslaer fra 2013 stadig rundt på samme batteri. Nu var der ikke rigtig noget seriøst på elbilmarkedet før Tesla, som vist kom frem i 2012/2103 i stor skala (Model s) så svært at sige hvor længe de batterier holder.. Hvorfor tror du ikke at de kan holde 18 år? Er der mere der skal udskiftes på en elbil i løbet af 18 år der er i en fossilbil?
På Bilbasen er der en række Nissan Leaf fra 2012 til salg, hvoraf de fleste (dem alle) formentlig kører rundt med det originale batteri. Ligesom batteriet i langt de fleste tilfælde holder i hele bilens levetid, selv om producenten garanterer 8 år på batteriet, gør det samme sig gældende i forhold til batteriets virkningsgrad (State of Charge), hvor producenterne som regel garanterer mindst 70 % efter 8 år. Som regel falder SoC dog kun til ca. 90 %. State of Health (brugbar restlevetid) kan man i øvrigt få målt på et aut. værksted.
Fossilbiler har mange sliddele (som en elbil ikke har), der med tiden skal skiftes: Fx gearkasse, kobling, tandrem, katalysator, dyser, tændrør og udstødning.