Elbiler er ikke så ofte involveret i frontal-ulykker sammenlignet med benzinbiler. Amerikansk undersøgelse har svaret på hvorfor.
Sandsynligheden for, at en elbil bliver indblandet i en frontal-ulykke, er seks procentpoint mindre sammenlignet med benzinbiler. Det viser en undersøgelse fra amerikanske Enlyte Group, en paraplyorganisation, der blandt andet rådgiver den amerikanske værkstedsbranche.
Forklaringen ligger lige for. Elbiler er generelt nyere konstruktioner end benzinbiler, og nye biler har mere af det avancerede, aktive sikkerhedsudstyr, der skal forhindre ulykker i at ske.
Her er primært tale om seneste generation af den automatiske nødbremse. Systemer, der holder automatisk afstand til forankørende. Og assistenter, der holder bil i vognbanen. De er alle blandt de forebyggende tiltag, som nye biler er fyldt med, og som altså griber ind, når en farlig situation er ved at opstå.
Flere elbiler påkøres bagfra
Interessant nok viser det amerikanske studie også, at elbiler oftere end fossildrevne biler er involveret i ulykker, hvor bilen påkøres af en bagfrakommende. 36 procent af alle reparationer af elbiler skyldes, at de er blevet ramt bagfra. Det tilsvarende tal for fossildrevne biler er 28 pct.
I Enlyte Group-undersøgelsen har man forsøgt at klarlægge, hvorfor det forholder sig sådan. Man forklarer det med dét, der kaldes “one pedal-drive”. Altså den automatiske rekuperation, hvor elbilen i en eller anden forudbestemt grad reducerer hastigheden i takt med, at foden lettes fra speederen.
Hvis føreren af elbilen ikke er helt fortrolig med den ind i mellem ganske kraftige nedbremsning, der finder sted, når speederen slippes, så sker reduceringen af hastigheden ganske abrupt og på en måde, der ikke kun overrasker elbilisten selv, men også den bagvedkørende.
Flere originale reservedele
Den amerikanske undersøgelse viser også, at over 90 pct. af alle reservedele, der benyttes ved reparation af elbiler, er originale. Altså reservedele, der kommer direkte fra producenten af elbilen. For fossildrevne bilers vedkommende er godt 64 pct. af reservedelene originaler.
Blandt andet derfor er elbiler generelt også dyrere at reparere end fossildrevne biler.
Samtidig viser studiet, at når det kommer til muligheden for at reparere en beskadiget del på bilen, er der en tendens til, at færre dele på elbiler kan repareres. Værkstederne bliver i flere tilfælde nødt til at udskifte den beskadigede del på elbilen med en helt ny fremfor at reparere den.
Af redaktionen