Norges svar på FDM har udført verdens største test af elbilers rækkevidde i koldt vejr. Se her, hvor langt 29 elbiler kommer i vinterkulden.
Det er en kendt sag, at elbiler ikke bryder sig om koldt vejr. Jo lavere temperatur, desto kortere rækkevidde. Når frosten bider, kan der let ryge både 20 og 30 procent af rækkevidden sammenlignet med kørsel i mere sommerlige 20 graders varme.
Omvendt er der meget store forskelle på, hvor gode de forskelle elbiler er til at tackle kulden. Ingen går mere op i den – også for os danskere – vigtige disciplin end NAF, Norges svar på den danske bilistklub FDM. Igen i år har Norges Automobil-Forbund derfor udført, hvad der er blevet til verdens største test af elbilers rækkevidde i vinterkulde: 29 nye elbil-modeller er blevet kørt med samme hastighed af den samme rute på norske veje indtil batteriet var fladt.
Selv om den norske rækkevidde-test er spændende for os danskere, kan forholdene ikke helt sammenlignes: Mens mange danske rækkevidde-test udføres ved konstant 110 km/t på motorvej, tester NAF på en strækning, der både inkluderer by, lande- og motorvej. Da testen foregår i Norge, kommer hastigheden aldrig over 100 km/t. Dermed presses bilerne ikke for alvor på deres luftmodstand, hvilket i nogen grad favoriserer de høje SUV- og crossover-typer.
Til gengæld er vinteren væsentligt koldere oppe i Norge end hjemme i gråmelerede Danmark. Under testen lå temperaturen mellem minus fem og minus 10 grader – temperaturen dykkede endda kortvarigt til minus 19 grader. Så mens NAF nærmest skåner elbilerne med lave hastigheder, presses batterierne til gengæld af barske frostgrader.
Tesla kommer længst
NAF tester rækkevidde to gange om året – både sommer og vinter. Har man fulgt med, ved man, at Tesla sædvanligvis klarer sig rigtigt godt.
Det gælder også i den aktuelle vintertest af 29 nye elbiler. Tesla Model S, der netop har fået en teknisk opgradering, blev suveræn vinder med en rækkevidde på 530 kilometer. Det er det længste, de norske testkørere nogensinde er nået om vinteren i en elbil. Også den endnu større Model X samt basisudgaven af Model Y med baghjulstræk og lille batteri klarede sig godt i testen.
Det samme kan ikke siges om en af konkurrenterne til Tesla Model S. Tyske Mercedes EQE 300 har ellers en imponerende WLTP-rækkevidde på 614 km, men nåede kun ud på 409 kilometer, inden batteriet gav op. Det er en afvigelse på hele 33 procent, hvilket formentlig skyldes, at modellen ikke har varmepumpe. Det bliver først muligt senere i år.
Kulden er hårdest ved Toyota
Kulden var særligt hård ved Toyota bZ4X. Den første ’ægte’ elbil fra verdens største bilproducent har fået kritisk verden over for sin begrænsede rækkevidde. Toyota stillede da heller ikke op med den firehjulstrukne udgave, men den forhjulstrukne basisudgave, der – på papiret – har længere rækkevidde. Lige lidt hjalp det: Efter 323 km måtte Toyotaen op på fejebladet med testens største afvigelse på 36 procent.
Bedre gik det ikke for den smarte coupé-udgave af Skoda Enyaq. Her stoppede turen efter 310 km, hvilket svarer til en afvigelse på 34 procent. Skoda har tidligere haft udfordringer med rækkevidden i NAF’s test, og noget tyder på, at de udfordringer ikke er overvundet med den nyeste elbil fra det tjekkiske mærke.
Herunder kan du se, hvor langt de 29 elbiler kørte i den norske vinterkulde. Og hvor stor afvigelsen var i forhold til den officielle WLTP-norm.
Verdens største rækkeviddetest
Bilmodel | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Afvigelse |
Tesla Model S | 634 km | 530 km | –16% |
Tesla Model X Plaid | 543 km | 444 km | –18% |
Nio ET7 | 580 km | 434 km | –25% |
BMW i4 eDrive40 | 565 km | 434 km | –23% |
BMW i7 xDrive60 | 595 km | 424 km | –29% |
Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | –33% |
Byd Han | 521 km | 406 km | –22% |
Nissan Ariya 2WD | 533 km | 400 km | –25% |
Voyah Free | 501 km | 391 km | –22% |
Hongqi E-HS9 (prototyp, 120 kWh) |
515 km | 389 km | –24% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 km | 378 km | –28% |
MG ZS Long Range | 440 km | 352 km | –20% |
Kia EV6 GT | 424 km | 349 km | –18% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 km | 345 km | –24% |
Kia Niro EV | 460 km | 343 km | –25% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 km | 338 km | –34% |
MG 4 | 425 km | 338 km | –20% |
Tesla Model Y | 455 km | 337 km | –26% |
BMW iX1 | 428 km | 337 km | –21% |
Mercedes EQB 250 | 452 km | 334 km | –26% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 km | 323 km | –36% |
JAC e-JS4 | 433 km | 323 km | –25% |
Renault Mégane | 428 km | 318 km | –26% |
Maxus Euniq 6 | 354 km | 317 km | –10% |
MG 5 | 380 km | 313 km | –18% |
Byd Atto 3 | 420 km | 311 km | –26% |
Volkswagen ID.Buzz | 408 km | 310 km | –24% |
MG Marvel R | 370 km | 308 km | –17% |
Hongqi E-HS9 | 465 km | 303 km | –35% |
Kilde: NAF og motor.no