I 2030 vil hver tredje solgte elbil i Europa være fra Kina. EU’s importtold vil ikke ændre noget. Uanset hvad vi gør, myldrer kineserne ind.
Om seks år er hver tredje nye elbil, som europæerne køber, fra en kinesisk producent. Den importtold, som både EU og USA i større eller mindre grad indfører på varer produceret i Kina vil kineserne undgå ved først og fremmest at etablere produktion i EU og USA.
Det kan kineserne gøre, fordi bilfabrikkernes muskler er enorme, blandt andet takket være massiv statsstøtte fra det kinesiske regime. Det konkluderer det amerikanske konsulentfirma AlixPartners i deres helt nye rapport, ‘21st annual Global Automotive Outlook’.
Ifølge AlixPartners er kinesiske bilfirmaer som blandt andet BYD, Chery, Geely, Great Wall Motors og LeapMotor allerede nu langt med planer om at bygge fabrikker i Europa, typisk i Syd- eller Østeuropa, hvor arbejdslønnen er lavest. Dermed vil elbilerne ikke være produceret i Kina, og dermed kan de kinesiske producenter slippe for EU’s importtold.
I USA vil kineserne kunne omgå den amerikanske importtold på 100 pct. ved at etablere produktion i Mexico eller Brasilien. Den mulighed ligger lige til højrebenet for kineserne takket være frihandelsaftalen NAFTA (North American Free Trade Agreement) mellem USA, Canada, Mexico og Brasilien. Hvis nogle bestemte forudsætninger er opfyldt, må varer handlet mellem NAFTA-landene ikke pålægges importtold.
Lynkinesere
AlixPartners underbygger desuden forudsigelserne om Kinas invasion med, at kineserne ikke kun er i stand til at producere elbiler billigere end europæerne og amerikanerne. De udvikler og producerer også nye elbiler langt hurtigere. Hvis produktionen skal omlægges, tager det typisk et halvt år på europæernes fabrikker. I Kina tager det en uge, skriver AlixPartners.
En europæisk model har typisk en levetid på 5,4 år, før den bliver opdateret – eller får et facelift, som det også kaldes. Det er ganske vist med kortere interval end for et par årtier siden, men også her er kineserne hurtigere på aftrækkeren. En Kina-bil er typisk på markedet i 1,6 år, inden den fornyes. Så omstillingshastigheden for kineserne er langt lavere end for europæerne, og trods de såkaldte ‘Over the Air’-opdateringer vil det alt andet lige gøre biler fra kinesiske producenter mere tidssvarende, mere aktuelle.
Fordobler markedsandel
AlixPartners forventer, at kinesiske elbilers markedsandel i Europa i 2030 vil være på mindst 12 procent. Om mindre end seks år altså dobbelt så stor som i dag, hvor den er på cirka seks procent. Og kineserne ventes at være nærmest totalt-dominerende i Mellemøsten, Afrika, Mexico, Sydøstasien og ikke mindst i det krigsførende Rusland.
“Den nylige EU-importtold på kinesiske mærker giver de europæiske producenter et lille åndehul, men kun midlertidigt. Offentliggørelsen af ni kinesiske mærkers planer om at bygge produktionsfaciliteter i Europa vil tage yderligere fart. Det vil øge konkurrencen og føre til storstilede forandringer i branchen,” siger Andrew Bergbaum, der har titlen Global Co-Head of the Automotive & Industrial Practice ved AlixPartners, i forbindelse med offentliggørelsen af ‘21st annual Global Automotive Outlook’.
Af redaktionen