Elektrisk Honda køres i garage

honda e

Lækkert hår og spændende design gør det ikke alene. Charmetrolden Honda e er sendt på pension efter kun fire år.

Jublen blandt publikum var stor, da Honda e i 2017 på biludstillingen i Frankfurt blev præsenteret som designstudiet Urban EV Concept. Honda lod sig rive med, og tre år senere var prototypen konverteret til en produktionsmodel.

Da motorjournalisterne kom bag rattet af Honda e, var begejstringen uformindsket. Også Hvilkenbils Henrik Hauthorn tabte sit hjerte, da han i sin test af Honda e tilstod, at han var forelsket.  

Som han blandt andet skrev: “Bilen vender også hoveder i trafikken og er en magnet for samtaler med bilinteresserede folk på p-pladser. På ladestationer flokkes entusiastiske elbilister om den lille Honda og siger ‘fed’, ‘cool’ og ‘wauw’,”

Den lille charmør blev beriget med priser som for eksempel World Urban Car of the Year i 2021 og Best of the Best Award ved Red Dot Design Awards.

Lav rækkevidde – høj pris

Men lige meget nyttede det. Rækkevidden på 220 kilometer var for lav og prisen for høj. Ikke kun i Danmark, hvor den billigste i 2020 kostede 277.000 kroner og senere steg til 315.000. Det er mange penge for en elektrisk minibil, uanset hvor spændende den måtte være.

Innovative løsninger, lækkert design, begejstring og diverse præmier rakte ikke, og i slutningen af november meddelte Hondas europæiske hovedkontor, at modellen var trukket ud af Europa.

Og nu har man officielt meldt ud, at produktionen helt stopper med udgangen af året.

I Danmark var 2020 det fede år for Honda e med et salgstal på 80 styk. Året efter købte 22 danskere bilen, i fjor kun to. I 2023’s første 11 måneder blev der ifølge De Danske Bilimportører solgt ni eksemplarer i Danmark.

Afløst af crossover

I dens sted er en ny elektrisk Honda trådt ind på scenen: e:Ny1 er det lidet mundrette navn på bilen, der er en crossover med en rækkevidde på godt 400 km. Den var først lanceret til 372.000 kr., men blev stort set inden premieren sat ned til 330.000.

Honda e:Ny1 vender vi tilbage til, da den snart triller ind i Hvilkenbils testgarage.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here