Efter lang tids tøven er Mazda på vej med to nye elbiler, en sedan og SUV, begge bygget i Kina. Måske kommer de til Europa i 2025.
Som de øvrige japanske bilmærker har Mazda tøvet med at udvikle elbiler. Indtil videre har vi kun set den kompakte crossover MX-30 med et lille batteri og begrænset rækkevidde.
Men nu er der spændende nyt fra mærket i Hiroshima. Tidligere i år viste Mazda to nye elbiler på biludstillingen i kinesiske Beijing. Den produktionsklare sedan EZ-6 og SUV-konceptet Arata, der også ligner en bil, der hurtigt kan sættes i produktion.
På biludstillingen i april havde Mazda ikke afgjort, om de to nye elbiler skulle eksporteres til Europa. I denne uge meddelte Mazda så, at EZ-6 vil blive mærkets første globale ’new energy’ bil. Ifølge det britiske magasin Autocar betyder det, at EZ-6 kommer til Europa i løbet af efteråret.
Det afviser den danske Mazda-importør dog.
”Vi kommer ikke til at introducere Mazda EZ-6 i år. Den er i første omgang tiltænkt det kinesiske marked. Men vi undersøger også forskellige muligheder for at tilbyde den på andre markeder – herunder det europæiske. Endnu er der ikke truffet en endelig beslutning,” siger PR manager Jannik Olsen til Hvilkenbil.
Udvikles og bygges i Kina
Mazda har skudt genvej til deres nye elbiler. I stedet for at udvikle dem selv, er det sket i et samarbejde med kinesiske Changan. Kineserne har allerede deres egen udgave af EZ-6, kaldet Deepal SL03, og skal også bygge Mazda-udgaven i Kina. Dermed rammes den elektriske Mazda af den nye, forhøjede EU-told på kinesiske elbiler. For Mazdas vedkommende betyder det, at tolden på EZ-6 stiger fra 10 til knapt 31 pct.
EZ-6 er 492 cm lang med en velvoksen akselafstand på 290 cm. Kommer den til Europa, skal den konkurrere med elbiler som Tesla Model 3, VW ID.7 og Hyundai Ioniq 6.
Batteriet kommer i to størrelser på 59 og 67 kWh, der forventes at give EZ-6 en rækkevidde på mellem 440 og 500 km ifølge den europæiske WLTP-norm. Begge udgaver har en elmotor på 162 kW (220 hk), der trækker på baghjulene.
Mazda understreger, at de har medvirket til at fintune køreegenskaberne, så de lever op til mærkets ’jinba ittai’ motto (”bil og fører som ét”). Ligelig 50-50 vægtfordeling mellem for- og bagaksel, avanceret multilink-hjulophæng og en hækspiler, der popper op ved høj fart, skal give EZ-6 dynamiske køreegenskaber.
Ladehybrid og SUV
Mazda viste også EZ-6 som ladehybrid i Beijing. Der er tale om en ’range extender’ med et batteri på 28 kWh, hvor forbrændingsmotoren fungerer som generator, der laver strøm til bilens elmotor. Samme teknik kender vi fra Mazda EX-30 R-EV. Om RZ-6 også kommer til Europa som ladehybrid er uvist.
Mens Mazda 6 historisk har været populær i Danmark, har koncept-SUV’en Arata måske endnu større potentiale. Den skal ses som en elektrisk afløser for den mellemstore CX-5 SUV, der er blandt Mazdas bedst sælgende modeller.
Arata sættes angiveligt i produktion næste år og kan måske nå til Europa i slutningen af 2025. Her skal den konkurrere med blandt andre Tesla Model Y, VW ID.4 og Xpeng G6.