EU hævder, at kinesiske elbiler fremstilles med unfair statsstøtte. EU truer med at hæve told på Kina-biler med tilbagevirkende kraft.
Allerede til sommer kan EU hæve tolden på elbiler importeret fra Kina. Og det kan ske med tilbagevirkende kraft, således at tolden pålægges biler importeret fra Kina i morgen, torsdag den 7. marts. Det skriver flere medier som Reuters og Automotive News.
Sker det, kan danske bilkøbere se frem til prisstigninger på kinesiske fremstillede bilmærker som BYD, Polestar og Xpeng. Også amerikanske Tesla kan blive ramt på de modeller, som fremstilles i Kina – for eksempel Model 3.
EU-kommissionen siger, at den har beviser for, at den kinesiske regering yder direkte statsstøtte til de stadig flere kinesisk-fremstillede elbiler, der importeres til Europa. Ifølge EU-kommissionen subsidierer Kina bilproduktionen med både ’direkte penge-overførsler’ og ved at ’levere varer og ydelser uden at kræve tilstrækkelig betaling.’
Meldingen kommer midt i EU-kommissionens meget omtalte undersøgelse af, hvorvidt kinesiske elbil-producenter modtager kinesisk statsstøtte og dermed opnår en unfair konkurrencefordel over deres europæiske konkurrenter. Undersøgelsen forventes at være afsluttet i november, men allerede i juli kan EU være klar til at indføre midlertidig ekstra-told på Kina-biler.
Told kan stige fra 10 til 25 pct.
EU-kommissionen begynder allerede i morgen at told-registrere importerede elbiler fra Kina. Hvis undersøgelsen ender med, at Kina-biler skal pålægges mere told, kommer tolden til at gælde fra i morgen. For danske importører af kinesisk fremstillede elbiler betyder det, at de kommer til at betale øget told med tilbagevirkende kraft. Hvor stor en eventuel toldsats vil være, vides endnu ikke. Eksperter har tidligere vurderet, at der formentlig bliver tale om at øge den nuværende told på 10 procent til 20-25 procent. Under alle omstændigheder vil det gøre kinesiske elbiler væsentligt dyrere for danske bilkøbere.
EU-kommissionen siger at Kinas eksport af elbiler udgør en ”kritisk omstændighed gennem massiv import på relativt kort tid.”
I perioden fra oktober 2023 til og med januar 2024, er der importeret 177.839 biler til EU fra Kina. Det er en stigning på 14 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Hvis importen af Kina-biler fortsætter med samme fart, kan det ifølge EU-kommissionen medføre faldende salg og produktion af biler fremstillet i Europa, der kan få ”negativ indflydelse på beskæftigelsen.”
Fabrikker i EU
Ikke overraskende har det kinesiske handelskammer i EU udtrykt skuffelse over kommissionens udmelding. Ifølge Kina er EUs øgede import af kinesiske elbiler blot et udtryk for forbrugernes stigende efterspørgsel.
Kinesiske bilproducenter kan imødegå stigende told ved at fremstille biler inden for EU. BYD, der netop har overhalet Tesla som verdens største producent af elbiler, har netop annonceret, at de vil bygge en fabrik i Ungarn. Det kan vise sig at være et smart træk, der kan holde priserne nede.