Det globale salg af elbiler stiger ikke i samme tempo som tidligere. Alfa dropper sin elbil-strategi, Toyota udvikler nye benzinmotorer.
Salget af elbiler går ikke så hurtigt, og senest har to bilfabrikanter fra hver sin verdensdel meddelt, at de bliver nødt til at justere strategierne. For Stellantis-ejede Alfa Romeo, der netop har sendt sin første elbil – Junior (foto øverst) – på markedet, betyder det, at ambitionen om kun at fremstille elbiler i 2027 udsættes. Fra Toyota lyder det, at man er i færd med at udvikle nye benzinmotorer, der skal give nyt liv til japanernes velfungerende hybrid-drivlinjer.
Så dødsdommen over benzinmotoren er altså ikke afsagt endnu. I hvert fald ikke på globalt plan. For sagen er, at salget af elbiler ikke går så hurtigt som tidligere forudset. De “gamle” bilproducenter er i EU ramt af CO2-bøder, samtidig med at de er presset af strømmen af elbiler fra Kina. Dertil kommer, at USA’s nytiltrådte præsident, Donald Trump, vil sætte elbilerne i bakgear og give benzinbilerne nyt liv.
Hybrider i fremgang
Meldingen om Alfa Romeos justerede strategi kommer fra mærkets chef i USA, Chris Feuell. Den nye retning er en “multienergi-strategi”, siger han til Automotive News. I 2024 solgte Alfa Romeo kun 45.000 biler i Europa, 10 procent færre end året før.
Meldingen om Toyotas fortsatte satsning på benzinmotorer kommer også fra Automotive News. De nyudviklede motorer udmærker sig ved at være langt mere kompakte end hidtil. Første motor er en toliters med turbo, og senere følger en 1,5 liters både med og uden turbo. Benzinmotorerne vil selvfølgelig spille sammen med elmotorer, så Toyotas stærke position som producent af hybrid-drivlinjer kan fortsætte.
Fremgangen for hybriderne i Europa var markant i 2024. På et år øgedes salget med knap 20 pct. til næsten 4,1 millioner biler. Det vil sige dobbelt så mange hybridbiler som elbiler, der gik tilbage med knap seks pct. fra 2023 til 2024.
Af redaktionen