Rygterne om Fiestas død kan vise sig at være overdrevne. Ford-direktør afslører, at den meget vel kan genopstå som elbil.
47 år og flere end 22 millioner Fiestaer blev det til frem mod fredag den 7. juli, da Ford slukkede for samlebåndets hovedafbryder på fabrikken i Köln. Det er der blevet grædt mange tårer over, også her på Hvilkenbil, hvor vi i november 2022 tog en næstsidste tur i bilen.
Produktionsomkostningerne på de små biler er for høj i forhold til fortjenesten, vurderer flere bilfabrikker, og derfor slutter det. Og da fremtiden samtidig er elektrisk, skal Fords og andres ressourcer koncentreres om det, der skal sikre virksomhedernes overlevelse.
Her er det så, at Fiesta-elskere så småt kan begynde at tørre øjnene og glæde sig over, at det måske alligevel ikke er slut med Fiesta.
I et interview med branchetidsskriftet Automotive News lader Martin Sander, chef for Ford Europa, nemlig forstå, at Fiesta kan genopstå. Som elbil.
Måske på VW-platform
Ford samarbejder med Volkswagen, idet man har lånt VW’s elektriske MEB-platform til den nye Explorer. Og VW Polos elektriske afløser, VW ID.2 All, der står på en nedskaleret version af MEB-platformen kaldet MEB Entry, vil ifølge Martin Sander sandsynligvis blive benyttet til den kommende Fiesta.
Overfor Automotive News siger han dog, at Fords førsteprioritet er at konstruere egen platform.
Umiddelbart er der dog al mulig grund til at glæde sig over udmeldingen. Verden har brug for mindre og billigere elbiler, der kan tage konkurrencen op med Stellantis-koncernens Peugeot e-208 og Opel Corsa-e. Og kan Ford samtidig overføre den velkendte køreglæde til den lille, elektriske Ford, er der basis for en populær el-Fiesta.
Flere elektriske Ford-modeller
At fremtiden er elektrisk, og at Ford er meget fokuseret på netop udvikling af elbiler, understreges af, at Ford de seneste år også har sagt farvel til fossilbilerne Mondeo, S-Max og Galaxy. Fremtiden for Focus er også blevet draget i tvivl.
Udover Mustang Mach-E producerer Ford allerede pickuppen F-150 Lightning, senere i år kommer Explorer, næste år Puma plus – angiveligt et par elektriske SUV’er og et antal elektriske Transit-varevogne.
Endnu kan man dog nå at få fingre i en ny Fiesta – i hvert fald, hvis man skal tro Ford Danmarks hjemmeside. Måske er det ligefrem stadig muligt at få fat i den stærkt underholdende Fiesta ST-X med 200 hestes benzinmotor, som Hvilkenbil tog en sidste, nostalgisk runde i for et par måneder siden.