Fiesta som mildhybrid til mild pris

mildhybrid
Efter tre år opdaterer Ford deres mindste model, Fiesta. Samtidig tilsættes en smule ekstra strøm og betegnelsen mildhybrid.

Tricket er ikke nyt. Nogle vil også kalde det misbrug af ordet “hybrid”, når man klistrer betegnelsen på en bil, der blot har fået et lidt større batteri. 

Volkswagen gør det også i den nye Golf og dens brødre i familien, hvor eTSI’ens batteri er vokset til 48 volt. Ford gør det samme med Puma og Kuga. Nu kommer det større batteri også til Fiesta, hvor det lille trick giver den tilnavnet mHEV (mild Hybrid Electric Vehichle).

Men mening med galskaben er der. 

Teknisk set optages energien fra nedbremsningerne, og den strøm lagres i bilens 48 volts litihium-ion-batteri. Den ekstra strøm bruges blandt andet til at drive nogle af bilens elektriske systemer. Den giver også et ekstra skub under acceleration.

Det større batteri gør det også muligt for bilens stop-start-system at arbejde mere effektivt og brændstoføkonomisk. Allerede under 25 km/t går motoren ud under nedbremsninger. Mildhybriden har ligesom den konventionelle udgave også aktiv cylinderfrakobling. Det vil sige, at den ene af de tre cylindre slår fra, når hastigheden er jævn, og motoren ikke er belastet.

Fords fine 3-cylindrede 1,0-liters motor med 125 hk bringer med mildhybrid-teknikken Fiestaens forbrug ned på 20,8 km/l – afhængigt af udstyr og dækmontering. Det er godt en kilometer længere på literen end samme motor med 95 hk uden mildhybrid-teknikken. Prisforskellen på den 95 hestes uden mildhybrid-teknik og den 125 hestes med er blot 4.000 kr., henholdsvis 174.000 og 178.000 kr. med Titanium-udstyr. 

Hvilket i praksis vil sige, at det, man får ekstra i mildhybriden, gør den til et langt bedre køb.

Som mildhybrid fås i øjeblikket en lidt mindre udstyret Fiesta Connected til 165.000 kr. Fiestaen fås ligesom den lille crossover Puma også som mildhybrid med en 155 hestes motor. Merprisen fra 125 til 155 hk er beskedne 12.000 kr.

Mere teknik

Samtidig åbnes der mulighed for en 7-trins DCT-gearkasse (dobbeltkobling). Indtil videre desværre kun til den konventionelle 125 hestes Fiesta. Merprisen i runde tal for den behagelighed er med sine cirka 30.000 kr. dog ganske betragtelig.

Sammen med DCT-gearkassen fås adaptiv fartpilot med stop & go-funktion, så bilen holder afstand til forankørende, bremser automatisk ned og sætter i gang igen.

Cross-Traffic Alert, der scanner for modkørende køretøjer og bløde trafikanter, når man er ved at bakke ud af en parkeringsbås, har nu fået aktiv bremsning. Derudover skulle Fiestas Sync 3-infotainmentsystem være opgraderet med blandt andet lidt flere knapper – og det kan vi godt lide frem for kringlet og langsommelig betjening på en touchskærm. Generelt skulle Sync 3 også være blevet mere intuitivt, lover Ford.

På danskernes popularitets-skala var Ford Fiesta i 2019 den syvende mest populære med 3.412 solgte. Samlet set var Fiesta nummer 16 på Top 20-listen i fjor. De mest populære minier, Citroën C3 og Peugeot 208, kunne hver for sig præstere et dobbelt så højt salgstal.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here