Ifølge Ford-chefen Jim Farley er elbiler fremtiden. Og de bilmærker, der ikke handler på det, vil blive udkonkurreret af kineserne.
I en tid, hvor væksten i salget af elbiler aftager og får især vestlige bilmærker til at ryste på hånden, giver Ford-bossen Jim Farley elbiler sin helhjertede opbakning.
Som erklæret petrolhead, der er vokset op til lyden af amerikanske V8-motorer og elsker at køre race i sin Ford Mustang, er han selv overrasket over, at han har ’forelsket’ sig i elbiler.
”Det skyldes hverken politiske beslutninger eller overbevisning, men at jeg selv kører i én – min Ford F-150 Lightning. Den er forbløffende stille og smooth. Den ubesværede acceleration efterlader et fjollet smil i mit ansigt. Hver morgen er den klar med 480 km rækkevidde. Ingen besøg på tankstationer mere, nogensinde,” skriver Jim Farley i et langt opslag på sin LinkedIn-profil.
’Misinformation og misforståelser’
Det kan være fristende at afskrive Jim Farleys indlæg som slet skjult reklame for nogle elbiler, som Ford-bossen gerne vil sælge nogle flere af.
Så enkelt er det næppe. Jim Farleys indlæg er snarere en advarsel om, at især vestlig bilindustri bliver nødt til at tage både den teknologiske udvikling og konkurrencen fra Kina alvorligt.
”Som chef for en stor bilproducent føler jeg mig forpligtiget til at fortælle forbrugerne sandheden om elbiler midt i al misinformationen og misforståelserne,” skriver Jim Farley. Han fortsætter med at sammenligne elbiler med computere, mobiltelefoner og internettet. Ny teknologi, der først var for de få, måske ligefrem blev grinet af – men i dag har forandret vores liv i en grad, så vi ikke kan forestille os at leve uden.
Ifølge Jim Farley befinder bilindustrien sig samme sted i dag. Teknologien skifter fundamentalt. Fra fossilbiler til såkaldt ’software-definerede’ elbiler.
Han anerkender, at skiftet medfører en masse udfordringer. Men at vi allerede er godt i gang: Langt de fleste elbiler kører langt nok til at dække daglige kørselsbehov, netværket af ladestandere vokser, og elbilerne bliver billigere.
Politisk budskab
Farleys pointe er, at der ikke er noget alternativ, ingen vej tilbage. Ikke et ord om e-fuels og brintbiler. Elbiler er fremtiden, og de bilproducenter, der ikke forstår og handler på det, vil blive overhalet af kinesiske konkurrenter. USA må ikke overlade udviklingen til Kina og Europa, skriver han.
Farleys forsvar for elbiler skal naturligvis også ses i en amerikansk sammenhæng. Som CEO for en af verdens største bilproducenter lægger man ikke et langt indlæg på LinkedIn, uden at der er en dybere mening bag. Selv om Farley nedtoner politiks indflydelse på elbiler, er der masser af politik i timingen af LinkedIn-opslaget: Det blev lagt op dagen efter den store tv-duel mellem den amerikanske præsident Joe Biden og udfordreren til præsidentvalget i november, Donald Trump.
Det er næppe en tilfældighed, mener flere brancheanalytikere. Donald Trump kan meget vel blive USA’s næste præsident. Sker det, er der bred enighed om, at han vil fjerne tilskuddet til elbiler og i stedet støtte olieindustrien. Dermed vil Ford – og resten af amerikansk bilindustri – miste en stor del af incitamentet til at udvikle elbiler. Og ifølge Jim Farley overlade spillepladen til især kineserne. Det skal hans indlæg også ses som en diskret advarsel mod.
Jim Farley har 40 års erfaring fra bilindustrien og har været CEO for Ford Motor Company siden 2020.