Ford kører med på retrobølgen: Capri er genopstået som elbil

Ford Capri elbil
Ford skruer også ned for produktionen af Capri, der begyndte at trille af samlebåndet i september.

Klassikeren Ford Capri er nu genopstået som elbil. Teknisk baseret på Explorer med en rækkevidde på 627 kilometer.

I 1969 lancerede Ford den 2-dørs coupé Capri til europæerne. Inspireret af muskelbilen Mustang og med konkurrenten Opel Manta direkte i sigtekornet. I dag har de gen-introduceret ikonet som elbil, meget genkendelig med referencer til den oprindelige, hvilket blandt andet ses i designet af lygter og sideruder. 

Men samtidig er den elektriske Capri helt sin egen. I takt med tiden er den en slags SUV-wanabee, og i takt med samme tid har den coupéformer. Altså en SUV-coupé, det nye sort blandt især elbiler.

Ford Capri elbil
Blandt andet forlygterne er en klar hilsen til den oprindelige fra 1969.

Basis er Fords nye elbil Explorer, der netop er gået i produktion og er i Danmark ‘om få måneder’, som det hedder. At Capri er baseret på Explorer vil ret beset sige, at den tekniske basis er Volkswagens, da man har lånt drivlinjen der. Capri-batteriet er på 77 kWh, den har en elmotor, der yder 286 hk, og træk på baghjulene. Rækkevidden er 627 konkurrencedygtige kilometer, og i lynlader tager den op til 185 kW.

Med to elmotorer og dermed firehjulstræk og en ydelse på 340 hk er rækkevidden 592 km. Den kan trække mellem 1.000 og 1.200 kilo.

Den baghjulstrukne Capri med Select-udstyr koster 360.000 kroner. Merprisen for firehjulstræk er 20.000 kr. 

Den genopstandne Capri vil senere kunne fås med et mindre batteri og en rækkevidde på 389 km. Den kommer til at koste fra 320.000 kr.

Select eller Premium

Interiør og udstyr ligner meget det, som den 20.000 kroner billigere Ford Explorer stiller med.

Ford Capri elbil
Et kig ind i den nye Ford Capri.

Capri Select er bl.a. udstyret med fuld LED-forlygter, intelligent adaptiv fartpilot, elektrisk justerbart førersæde med lændestøtte, varme i rattet, delvis læderindtræk, 14,6 tommer infotainmentskærm, nøglefri betjening og 19 tommer alufælge.

Med Premium-udstyr er prisen for den baghjulstrukne Capri 380.000 kr. Med træk på alle fire 400.000. I Premium får man intelligente Matrix-LED-forlygter, B&O-lydsystem, elektrisk bagklap og 20 tommer alufælge. Metallak er standard på både begge udstyrsvarianter. Den meget gule farve på billederne her hedder i øvrigt ‘Vivid Yellow’.

Tæt på en franskmand

Den elektriske Capri er en ganske stor sag. 463 centimeter lang og 163 cm høj – originalen var blot 428 cm og 129 cm høj. Bagagerummet i den genopstandne Capri SUV-coupé sluger solide 572 liter under den store bagklap. Med bagsædets ryglæn foldet ned 1.510 liter.

Dermed ligner Capri på dimensioner mistænkeligt meget den nye Peugeot E-3008. Franskmanden er godt nok 10 cm kortere, bagagerummet er lidt mindre, batteriet på 73 kWh og rækkevidden knap så lang – 525 km. 

Peugeot E-3008 Allure Pack med udstyr, der svarer nogenlunde til udstyret i Capri Select til 360.000 kr., står i 345.000 kr.

Ford Capri
En skitsetegning af den første Capri.

Caprien med det store batteri kan bestilles nu, men vil tidligst kunne leveres om 20 uger, altså en gang i november. Modellen med det lille batteri til 320.000 kr. følger som nævnt senere.

Hvis man vil fortabe sig i fortidens Capri-herligheder og lever fint med et minuts marketing-lir, kan man se en udmærket lille film ved at klikke på YouTube-linket her.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here