Ford er i dag det eneste amerikanske bilmærke i Europa – og det vil mærket understrege med sit bilprogram, der allerede er under forvandling.
Efter at General Motors solgte Opel til den franske PSA-koncern og Jeep nu er ejet af den hollandsk-baserede Stellantis-gruppe, er Ford det eneste amerikanske ’mainstream-bilmærke’ i Europa. Det er en helt særlig position, som Ford nu vil udnytte til at adskille sig fra konkurrenterne, fortæller Fords Europa-chef Stuart Rowley på en konference om fremtidens bilindustri afholdt af den engelske avis Financial Times.
Her er det på plads med en kommentar til selvopfattelsen som ’mainstream-bilmærke’. Den handler naturligvis om, at Ford er et bilmærke med en lang historie, der laver stort set alle typer køretøjer og sælger dem i enorme oplag. I modsætning til Tesla, der udelukkende fremstiller elbiler, men i øvrigt må siges at være et amerikanske bilmærke med stor succes i Europa – og resten af verden for den sags skyld.
Men nok ordkløveri her. De pointer Stuart Rowley bringer i spil i interviewet er nemlig ganske interessante og fortæller, hvad vi kan forvente os af Ford i den nærmeste fremtid.
”Fremover vil vi have et mere varieret og markant modelprogram af personbiler, der alle vil være elektrificerede, og som vi vil bygge oplevelser op omkring,” lyder det bl.a. fra Fords Europa-chef.
’Ikke for alle’
Med oplevelser mener Rowley modeller som den ikoniske og meget amerikanske sportsvogn Mustang, som Ford først for nylig begyndte at fabriksimportere til Europa. Et lignende eksempel er den – efter europæiske standarder – enorme SUV Explorer (billedet), der også har fundet en niche i Fords europæiske line-up.
”Det er anderledes produkter – ikke for alle, men der er kunder, der elsker den slags,” forklarer Stuart Rowley.
Et tredje eksempel er den mellemstore pick-up Ford Ranger, der også har fundet et publikum i Europa.
”Ford er det eneste amerikanske bilmærke i Europa i dag, og det giver os en unik position, som vi skal udnytte. Mange mennesker er tiltrukket af de særlige, amerikanske kendetegn og kun Ford kan bringe den slags produkter på (det europæiske, red.) marked.”
Satser stort på SUV
Ifølge Stuart Rowley vil Ford ikke nøjes med at trække på sin amerikanske arv for at adskille sig fra konkurrenterne.
”Vi er allerede ved at ændre modeludvalget i Europa med øget fokus på SUV-modeller,” fortsætter han med henvisning til populære, europæiske Ford-modeller som Puma og Kuga. Puma, der er en kompakt SUV baseret på minibilen Fiesta, sælger i dag bedre end sit tekniske ophav på mange markeder i Europa. For nylig annoncerede Ford, at den engang så populære firmabil Mondeo pensioneres til fordel for en højere crossover type. Det bliver endnu et eksempel på, hvordan Ford mener det alvorligt, når de siger, at de kommer til at satse på nogle helt andre biler, end dem vi forbandt med mærket for blot få år siden.
Masser af ’ægte amerikanere’ som Mustang skal vi dog ikke forvente: De fleste af de amerikanske Ford-modeller er simpelthen for store og tørstige til Europa, så den store forandring kommer til at ske i form af flere kompakte SUV- og crossover-biler målrettet Europa. Og selvfølgelig elbiler, som den netop introducerede Mustang Mach-e.