Opel udbygger muligheden for at personliggøre den lille Adam – denne gang med eldrevet stoftag, turbomotor og nye farver som ‘Greenfellas’.
Adam, den hidtil mindste men også frækkeste Opel i nyere tid, bliver ved med udvide begreberne for, hvor meget man kan personliggøre sin bil.
Seneste ‘add-on’ er det eldrevne Swing Top-soltag af kanvas, der først blev lanceret på den spøjse mikro-SUV, Adam Rocks. Soltaget, der fås for 9.000 kr., spiller måske endnu bedre for den ‘almindelige’ Adam – og giver i hvert fald Opel en meget direkte konkurrent til Fiats meget populære cabriolet-udgave af 500, der har tag af samme type.
Opels Swing Top er angiveligt effektivt isoleret med vindstøj og kan betjenes ved hastigheder helt op til 140 km/t.
Udover muligheden for at få frisk luft i håret og sol på næsen, byder Opel Adam-programmet også på en ny og spændende turboladet benzinmotor. Maskinen er på beskedne 1,0 liter, nøjes med tre cylindre, men yder 90 hk og et velvoksent moment. Modsat konkurrenterne har Opel ofret en vibrationsdæmpende balanceaksel på den lille trebener, der giver væsentligt bedre gangkultur. Dermed får den smarte, men også tunge Adam endelig de veldresserede kræfter, som det kække design lægger op til.
Lidt overraskende fortsætter Opel dog med at tilbyde de eksisterende og noget astmatiske Adam-motorer uden turbo med henholdsvis 70, 87 og 100 hk. Til sommer kan sidstnævnte i øvrigt kombineres med et nyudviklet Easytronic-gear, der er et manuelt gear med skifterobot, som vi kender det fra især Citroën og Peugeot.
Merprisen for automatgearet bliver 12.500 kr., mens den attraktive turbomotor, der også findes i den nye udgave af Corsa, koster 10.000 kr. mere end Adam med 87-hestes sugemotor.
Opel Adam med Swing Top er meget passende klar til at smide skjorten og køre topløs til sommer.
Læs mere: Opel Adam genfinder en niche