Rækkevidde er stadig afgørende for mange bilkøbere, når de vælger elbil. Hvilkenbil har fundet 15 elbiler med længst rækkevidde til prisen.
Rækkevidde, rækkevidde, rækkevidde. For mange bilkøbere er det de tre vigtigste egenskaber ved en elbil. Angsten for ikke at kunne køre langt nok og måske strande et ukendt sted uden strøm, nævnes fortsat af mange som den største forhindring for at skifte fossilbilen ud med en elbil.
At angsten nok er overdrevet, fordi de fleste elbiler i dag reelt kører 300 km eller mere på en opladning og at der snart er en oplader på hvert andet gadehjørne, er en anden historie…
Længst muligt, billigst muligt
Her skal det handle om at mane rækkeviddeangsten i jorden så billigt som muligt. Det er jo ikke alle, der har 1,2 mio. kr. til en Mercedes EQS med 815 km rækkevidde. Hvilkenbil har derfor tjekket markedet og fundet de 15 elbiler, der lige nu giver mest rækkevidde til prisen.
Heldigvis kan langt mindre også gøre det. Tjek for eksempel den efterhånden seks år gamle MG ZS EV (billedet). Lige nu fås den til kampagneprisen 170.000 kr., hvilket gør den til Danmarks billigste elbil.
Rækkevidden på 320 km er dog moderat. Og når man regner på, hvor meget rækkevidde den tilbyder i forhold til prisen – altså hvad hver enkelt km koster – må MG ZS EV nøjes med en placering som Danmarks 10. billigste elbil.
Helt konkret betaler du 531 kr. pr. km, når vi alene kigger på rækkevidden. Det er dog et stærkt resultat, den lave købspris taget i betragtning. Alt andet lige skal købere af MG ZS EV jo kun have 170.000 kr. op af lommen – omtrent det halve af, hvad mange elbiler koster i dag.

Men betaler du 30.000 kr. mere for Luxury-udgaven med større batteri og hele 440 km rækkevidde vender billedet. Så er MG ZS EV helt nede på 455 kr. pr. km. – det fås ganske enkelt ikke billigere i Danmark lige nu. Er rækkevidden vigtig for dig, kan MG ZS EV altså være et bedre køb i Luxury-udgaven til 200.000 kr.
Billigste km i Årets Bil
Dermed slår den aldrende MG den nye Kia EV3, der også kan prale af at være Årets Bil i Danmark.
Som Long Range med billigste Access-udstyr koster Kia EV3 290.000 kr. Med en lang rækkevidde på 604 km bliver det til virkeligt billige 480 kr. pr. km. Bedømt alene på rækkevidde til prisen, kan Kia EV3 altså gøre krav på titlen som Danmarks næstbilligste elbil.
Lige efter kommer en tidligere topscorer i disciplinen at tilbyde mest rækkevidde til prisen. Tesla Model 3 Long Range med baghjulstræk til 340.000 kr. presser prisen pr. km ned i 484 kr. For mindre end et år siden vandt den billigere basisudgave af Model 3 med LFP-batteri til 300.000 kr. vores undersøgelse med en pris pr. km på 542 kr. Det fortæller en historie om, at rækkevidde er blevet væsentligt billigere på kort tid.
Mini-elbiler bytter plads
Undersøgelsen viser også, at små elbiler ikke nødvendigvis er de billigste, når man går efter mest rækkevidde til prisen.
Sidste år var den lille Citroën ë-C3 til 180.000 kr. fjerdebedst med en pris på 552 kr. pr. km. prisen holder, men rækker nu kun til 15. plads.
Samtidig er konkurrenten Hyundai Inster kommet på markedet. Her får du 370 km rækkevidde til 192.000 kr. – eller hvad der svarer til 519 kr. pr. km. Altså et noget bedre resultat end Citroën ë-C3, der må se konkurrenten Hyundai Inster køre ind på en fin syvendeplads.
Interessant nok er basisudgaven af Hyundai Inster med mindre batteri og 327 km rækkevidde til 180.000 kr. oppe på 550 kr. pr. km. Endnu et eksempel på, at billigst så at sige ikke altid er billigst, hvis man går efter længst rækkevidde til prisen. Selv om batterier er den dyreste del i elbiler, er merprisen for et større batteri ofte beskeden og den ekstra udgift værd, hvis man vil have mere rækkevidde.

Tre effektive nyheder
Top 15-listen indeholder tre spændende nyheder med potentiale til at storhitte blandt danske bilkøbere. Et potentiale, der kun bliver større, når man ser, at bilernes lange rækkevidde er blandt markedets billigste.
Det gælder Renault Scenic Electric, der med 625 km rækkevidde til 315.000 kr. er femte bedst i undersøgelsen.
Et prisfald på Cupra Tavascan giver den kinesisk-byggede spanier en stærk pris pr. km rækkevidde på 529 kr. hvilket rækker til en fin ottende plads.
Endelig klarer Skoda Elroq sig også godt. Den såkaldte 85-model med stort batteri og kraftig 210 kW-motor leverer 576 km rækkevidde til 315.000 kr. Det svarer til 547 kr. pr. km og giver en 12. plads.
15 elbiler med mest rækkevidde til prisen
Bil | Pris | Rækkevidde | Pris pr. km |
MG ZS EV Luxury | 200.000 kr. | 440 km | 455 kr. pr. km |
Kia EV3 LR Access | 290.000 kr. | 604 km | 480 kr. pr. km |
Tesla Model 3 Long Range RWD | 340.000 kr. | 702 km | 484 kr. pr. km |
MG4 Electric Luxury *) | 220.000 kr. | 450 km | 489 kr. pr. km |
Renault Scenic E-Tech Techno | 315.000 kr. | 625 km | 504 kr. pr. km |
Hyundai Ioniq 6 Essential | 315.000 kr. | 614 km | 513 kr. pr. km. |
Hyundai Inster LR Essential | 192.000 kr. | 370 km | 519 kr. pr. km |
Cupra Tavascan | 300.000 kr. | 567 km | 529 kr. pr. km |
Tesla Model 3 Long Range | 360.000 kr. | 678 km | 531 kr. pr. km |
MG ZS EV Comfort | 170.000 kr. | 320 km | 531 kr. pr. km |
Tesla Model 3 Std. Range | 300.000 kr. | 554 km | 542 kr. pr. km |
Skoda Elroq 85 | 315.000 kr. | 576 km | 547 kr. pr. km |
Hyundai Inster Essential | 180.000 kr. | 327 km | 550 kr. pr. km |
BYD Dolphin | 235.000 kr. | 427 km | 550 kr. pr. km |
Citroën ë-C3 Electric You | 180.000 kr. | 326 km | 552 kr. pr. km |
Kilde: Hvilkenbil.dk. Rækkevidde ifølge WLTP. *) 2024 lagermodel.
Fin sammenligning og ræsonnement.
Bliver spændende at se resultatet om et år👍
En virkelig god og gennemtænkt artikel, hvor “Value for money” er den røde tråd.
Næste skridt kunne være en “Bil vælger” hvor man kunne indtaste f.eks. max. pris, min. rækkevidde, min. kg på krogen, 4-hjulstræk, GARANTI osv. osv.
Den ville være en stor hjælp for mange i denne nye el-bil´s jungle.