Den hollandske regeringsby Haag vil ikke se reklamer for benzin- og dieselbiler. ‘Reclame Fossielvrij’ træder i kraft 1. januar.
Bystyret i Hollands tredjestørste by, regeringsbyen Haag, har besluttet, at man ikke længere vil se så meget som antydningen af reklamer for diesel- og benzinbiler.
Beslutningen omfatter alt, der er ‘baseret på brug af fossilt brændsel’. Hvilket vil sige, at det ud over benzin- og dieseldrevne køretøjer også gælder bådmotorer, plæneklipppere og andre haveredskaber, der drives af fossilt brændstof.
Så fra 1. januar 2025 vil alle reklamer for fossilt brændsel være forbudt i det offentlige rum.
Forbuddet i Haag, der har godt en halv million indbyggere, skal naturligvis ses som et skridt i den grønne omstilling. Ifølge tyske Automobilwoche håber byrådet, at ‘Reclame Fossielvrij’ vil sende et ‘tydeligt signal til andre byer om at gøre det samme’ og sætte gang i en sneboldeffekt. Haag har et erklæret mål om at være CO2-neutral i 2030.
Klimakaossets Godfather
Beslutningen i Haag kan også ses som et resultat af FN-generalsekretær Antonio Guterres’ opfordring til et verdensomspændende forbud mod reklamer for klimaskadelige produkter.
I juni sagde han, at olie-, gas og kulindustrien er ‘Godfather of climate chaos’, og annoncering for disse produkter har en lignende virkning på mennesker som tobaksreklamer. De får folk til at ‘tage forkerte beslutninger’, sagde han.
Samme forbud som i Haag overvejes i den hollandske hovedstad, Amsterdam, og i byerne Zwolle og Tilburg. I canadiske Toronto og østrigske Graz tumler byrådene med samme overvejelser.
Lidt statistik viser, at den grønne omstilling synes at køre på skinner i Holland. I 2024’s første otte måneder var 32 procent af alle solgte biler i Holland elbiler. Tallene er fra ACEA’s seneste statistik, sammenslutningen af europæiske bilproducenter.
Holland er også det EU-land med flest offentlige ladestandere: Ved udgangen af 2023 stod der 144.453 rundt omkring i det flade land. Tyskland har næstflest, godt 120.000. Arealmæssigt er Holland dog langt mindre end Tyskland – henholdsvis knap 34.000 og 349.000 kvadratkilometer.
I Danmark har ingen byer endnu vedtaget et forbud a la det i Haag. I Aarhus har byrådspolitikerne dog fremlagt en plan, der udelukker fossildrevne biler fra midtbyen. Bliver det vedtaget, vil det kun være tilladt at køre i brint- eller elbil i centrum.
Af redaktionen