Forleden fyrede Tesla hver 10. medarbejder. Angiveligt er det meste af Supercharger-afdelingen væk. Det rejser spørgsmål om Teslas strategi.
At Tesla-ejer Elon Musk er svær at blive klog på, er ikke nogen nyhed. Teslas excentriske ejer excellerer nærmest i overraskende udmeldinger, der får aktiekursen til at køre op og ned som en løbsk rutsjebane. Men overraskelsen og forundringen når nu nye højder, efter at Tesla i en fyringsrunde angiveligt har afskediget stort set hele sin ellers succesfulde Supercharger-afdeling. Det skriver det sædvanligvis velorienterede netmedie InsideEVs i en længere baggrundsartikel.
For to uger siden meddelte Tesla, at hver tiende medarbejder skulle afskediges. Ifølge InsideEVs har fyringerne især ramt de medarbejdere, der beskæftiger sig med udvikling af Teslas Supercharger-netværk af lynladere. Angiveligt er 500 medarbejdere, inklusive afdelingslederen og udviklingschefen, afskediget, og Supercharger-afdelingen dermed stort set nedlagt.
Kæmpe overraskelse
Det er højst overraskende, eftersom Teslas ladenetværk er bredt anerkendt for at være branchens bedste. Teslas Superchargers er verdens største ladenetværk, vokser hele tiden og er ved at udvikle sig til den gældende standard på det amerikanske marked. Her har flere konkurrerende bilproducenter som Ford, General Motors og Toyota ’overgivet’ sig til Teslas standarder for opladning og ladestik. Senest er Tesla begyndt at sælge selve Supercharger-laderne til andre operatører, der så opsætter dem i eget navn.
Udvidelsen af kundegrundlaget vil ifølge brancheanalytikere indbringe Tesla hele 20 milliarder dollars i 2030 på opladning alene. Det svarer til mere end 135 milliarder danske kroner.
Supercharger-netværket, der oprindeligt var en gigantisk investering for Tesla for at udbrede mærkets elbiler, har med andre ord udviklet sig til at være et solidt, ekstra forretningsben. Med sine Superchargers tjener Tesla konstant penge på opladning, uanset hvordan det går med salget af Teslas elbiler. Netværket af egne ladestandere er med andre ord ’penge i banken’, og det kan investorerne godt lide. Omvendt bryder de sig ikke om usikkerhed om et af Teslas største aktiver – aktuelt er Teslas aktiekurs nede med fem procent.
Ubesvarede spørgsmål
Nedlæggelsen, eller som minimum den markante reducering af Teslas Supercharger-afdeling, rejser et væld af spørgsmål: Hvad er Teslas strategi, vil Tesla sælge denne del af forretningen, stopper den planlagte udvidelsen af netværket, og hvad med den fortsatte service af Superchargerne?
Som altid er det uhyre svært at få svar fra Tesla. InsideEVs, en lang række andre medier og naturligvis Hvilkenbil, har forsøgt, men bliver mødt med henvisninger til tweets fra Elon Musk.
Det gælder også i Danmark, hvor Teslas informationsafdeling svarer med et link til Musks seneste tweet om sagen, dateret 30. april. Her skriver Elon Musk på X, at ”det fortsat er Teslas plan at udvide Supercharger-netværket, blot i et langsommere tempo for nye lokationer og med mere fokus på 100 pct. oppetid og udvidelse af eksisterende lokationer.”
Dermed er vi – som det ofte er tilfældet med Tesla – overladt til at gætte og tolke på de forskellige udmeldinger fra virksomheden og Elon Musk.
Skifter fokus til kunstig intelligens
Her er det nærliggende at interessere sig for Teslas nylige fremlæggelse af årets første kvartalsregnskab. På det efterfølgende investor-møde gjorde Elon Musk det klart, at virksomhedens fremtid ligger i øget fokus på udviklingen af kunstig intelligens og selvkørende biler. Det gælder ikke mindst den meget omtalte ’Robotaxi’, som – måske – bliver Teslas næste store projekt i stedet for den ’Model 2’ basismodel, som mange forbrugere og investorer ønsker sig.
Som flere medier bemærkede, virkede Elon Musk nærmest uinteresseret i Tesla som en bilproducent. Han gik endda så langt som til at sige, at hvis man udelukkende opfatter Tesla som en bilproducent, skal man ikke investere i aktien.
Nyheden om, at Teslas Supercharger-forretning mere eller mindre er udraderet, tyder på, at Elon Musk tilsyneladende mener det alvorligt, når han taler om at Tesla skal være meget andet end en producent af elbiler.
Som altid bliver det interessant at følge den videre udvikling. Ikke mindst fordi det igen er lykkedes Elon Musk at fremstå som Teslas største udfordring: Hvad finder han på næste gang – og hvordan reagerer kunderne og aktiemarkedet?
Stay tuned, som de siger hjemme hos Tesla…