Der er færre drengestreger i 2. generation af Nissan Juke. Selvsikkerheden er intakt, mens plads og finish får et markant løft. Dansk premiere inden nytår.
Da Nissan præsenterede Juke i 2010 kunne man høre mere end et enkelt gisp. Dels var Nissan først ude med en SUV i miniklassen, dels var designet ikke for de generte. Langt de fleste gispede dog af begejstring: Juke hittede hårdt hos bilkøberne, og i flere år havde Nissan markedet for små og dristigt designede SUV’ere for sig selv.
Konkurrenterne fik travlt ved kopimaskinen. Siden har vi set rivaler som Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona, VW T-Cross og Mazda CX-3 og der er flere på vej. Ingen helt så flabede som Juke, men med ni år på bagen er den teknisk trængt i defensiven.
Undsætningen er på vej: Nissan har netop vist de første fotos af Juke II. Fans af orginalen vil næppe blive skuffede. Det distinkte design med runde forlygter, kompakte men svulmende former og en front, der kunne sidde på en langt større bil, er grundlæggende bevaret. Omvendt siger Nissan selv, at de så at sige har skruet lidt ned for drengestregerne.
“Til gengæld er der skruet op for finishen. Interiøret har taget to spring op,” siger Nissans europæiske designchef Matt Weaver i forbindelse med afsløringen. Han sammenligner iøvrigt Juke med ‘en lille bold af muskler’.
Vokser halv klasse
Drengerøven Juke er med andre ord blevet lidt mere moden og voksen. Helt bogstaveligt er Juke vokset otte centimeter i længden, så den nu måler 421 centimeter fra den markante næse til de mere afdæmpede baglygter. Endnu vigtigere er akselafstanden øget med hele 11 cm. Det giver ikke bare bedre plads på det tidligere så trange bagsæde, men øger også bagagerummet med 20 procent til pæne 422 liter.
Dermed vokser Juke en halv klasse og skal nu måle sig med en populær model som VW T-Roc. Sammen med den lidt mere afdæmpede udstråling skal det udvide Jukes fanskare.
Vokseværket skyldes, at Nissan benytter en ny platform. Teknikken er udviklet sammen med alliancepartneren Renault, der bl.a. benytter den i den kommende udgave af Renault Captur. Selv om Juke vokser, betyder øget brug af højstyrkestål, at vægten alligevel reduceres med godt 20 kilo. Et vægttab, der ifølge Nissan skal bruges til at gøre Jukes køreegenskaber mere sportslige.
Med ny teknik bliver Juke endelig helt up-to-date på aktiv sikkerhed og infotainment. Automatisk nødbremse og aktiv sporassistent bliver standard, mens adaptiv fartpilot formentlig ender på liste over ekstraudstyr. Infoskærmen i midterkonsollen bliver på otte tommer og fungerer sammen med både Apple Carpaly og Android Auto.
Dropper diesel
Helt i tidens ånd dropper Nissan diesel i den nye Juke. I stedet overvejer Nissan at tilbyde en ladehybrid, der kombinerer en firecylindret benzinmotor med batteri og elmotor. Samme teknik skal bruges i den nye Captur, så det vil være let for Nissan at benytte samme drivline i Juke.
Herhjemme vil interessen formentlig samle sig om basismotoren. Den nøjes med tre cylindre, en volume på én liter og 117 hk. Seks manuelle gear bliver standard, men kan opgraderes til et syv-trins automatgear med dobbeltkobling. Derudover forventes Nissan at tilbyde en ny firecylindret turbobenziner med mellem 130 og 160 hk, som er udviklet sammen med Renault og Mercedes.
Produktionen fortsætter i engelske Sunderland. De første biler triller af samlebåndet i oktober, samme måned som briterne forventes at forlade EU. Det kan vise sig at få – formentlig – negativ betydning for priserne. Præcist hvad Juke skal koste herhjemme, ved vi dog først op til den danske premiere sidst på året.
Læs også om Micra, der indvarslede ny designstil for Nissan.