2014-udgaven af Peugeot 308 får ikke betegnelsen 309, men der er tale om helt ny teknik. Designet er forsigtigt, men en ny platform slanker den franske Golf med 140 kg.
Peugeots designchef siden 2010, Gilles Vidal, er tilsyneladende en forsigtig mand med en stilsikker, lidt konservativ smag. Det er tydeligt at se på de første officielle billeder af den nye Peugeot 308, som netop er sluppet løs på nettet. I stil med den store Peugeot 508 og i nogen grad med den lille 208, er den franske Golf-udfordrer sluppet af med tidligere modellers enorme fiskemund af en front. I stedet har Gilles Vidal tilført Peugeot 308 rolige linjer og en lidt mere klassisk, opret stil, der netop minder om Golf-klassens tyske forbillede.
Det er næppe tilfældigt, for Peugeot 308 ligner lige som 508 en bil, der skal markedsføres på at være en bil, der ikke er så fransk, at det gør noget, men tværtimod kan køre lige op med sine tyske rivaler.
Man skal dog ikke lade sig narre af hverken designet eller at Peugeot for første gang ikke går et nummer op i modelbetegnelse, men holder fast i 308. Det dufter af forsigtig evolution, men teknisk er der tale om en fransk revolution.
308 bliver nemlig den første Peugeot på en ny modul-platform i stil med den platform, som VW-koncernen indførte sidste år. Den såkaldte EMP2-platform deler Peugeot med søstermærket Citroën og formentlig også med sin nye alliancepartner Opel. Som hos VW kan den franske ”bund” let skaleres op og ned i størrelse, så den kan bruges som den grundlæggende ”byggeklods” i et væld af forskellige biler og bilklasser. Et teknisk fif, der sparer milliarder af kroner i udviklingsomkostninger.
Langt over 30 km/l
En anden umiddelbar gevinst er lavere vægt: Peugeot, Citroën og Opel har længe lavet relativt tunge biler, og det er et handicap i en tid, hvor det handler om at holde brændstofforbruget nede. Ifølge de første oplysninger bliver den nye Peugeot 308 da også hele 140 kg lettere end sin lettere overvægtige forgænger. Størrelsen er typisk for klassen med en længde på 425 cm. Den lidt høje taglinje tyder på bedre pladsudnyttelse – ikke mindst på bagsædet, der er ganske beskedent i den nuværende Peugeot 308.
Ellers ved vi endnu ikke så meget om teknikken i næste generation af Peugeot 308. Dog lover den franske fabrik, at den mest mest miljøvenlige udgave af 308 blot kommer til at udlede 85 gr. CO2 per km – det svarer til en brændstofforbrug helt nede på cirka 33-36 km/l.
Indvendig afslører de første billeder en kabine, der er blottet for franske finurligheder, men også ser gedigen og kvalitetspræget ud. Som i Peugeot 208 er urene placeret over det lille, go-kart-agtige rat. En trykfølsom skærm i midterkonsollen styrer radio, kørecomputer og navigation, hvilket har ryddet op i antallet af knapper.
Og så har der faktisk sneget sig en enkelt fransk frækhed ind i kabinen: Omdrejningstælleren kører modsat – det betyder, at jo hurtigere bilen kører, desto tættere kommer viserne til fart og omdrejninger på hinanden. Den har vi ikke set før, men visuelt er det godt tænkt.
Den nye Peugeot 308 får officiel verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt til september. Herefter kommer den til salg som en ægte 2014-model i begyndelsen af næste år.