Kinesiske BYD går direkte efter Tesla Model 3 med den kommende Seal. Modellen kommer til Europa senere i år – formentlig også i Danmark.
I betragtning af, at Tesla Model 3 er verdens mest solgte elbil, har den forbløffende få direkte konkurrenter. BMW i4 og Polestar 2 er de mest direkte rivaler, men nu er der et spændende alternativ på vej. Det kommer fra den kinesiske elbils-gigant BYD, der senere i år sender modellen Seal til Europa. Det skal ske i fjerde kvartal og lande som Sverige og Tyskland skulle være bekræftet. Danmark bør også være en mulighed, for selv man foreløbig kun markedsfører en eldrevet varebil, har BYD en dansk importør på plads.
BYD er langt fra det eneste kinesiske bilmærke, der er på vej til Europa. Men som Kinas største elbilsmærke – og nummer tre på verdensplan – er det en af de helt store spillere, der kan være på vej.
Teknisk er BYD langt fremme – og det ses også på Model 3 rivalen, der foreløbigt bærer navnet Seal. Bag navnet gemmer sig en fire-dørs sedan, der både i design, størrelse og præstationer minder om sit storsælgende, californiske forbillede. Seal er 4,8 meter lang, 188 cm bred og 146 cm høj. Akselafstanden er hele 292 cm. Det er 4,5 cm mere end i Model 3, så pladsforholdene burde være fine – også for store skandinavere.
Op til 523 hk
Basisudgaven nøjes som Model 3 med én elmotor, der trækker på baghjulene. Ydelsen er 148 kW (201 hk) og med et batteri på 61 kWh giver det til en rækkevidde på 550 km. Her skal man dog lige spise ris til, for tallet er opgivet efter den meget optimistiske, kinesiske CLTC-norm. Et mere realistisk bud lyder på knapt 500 km.
Long Range udgaven nøjes også med én elmotor, men her er ydelsen skruet op til 226 kW (308 hk). Det sender BYD Seal fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder, mens et stort 82 kWh-batteri øger rækkevidden til hele 700 km efter CLTC-normen.
Som Tesla tilbyder BYD også en performance-udgave med firehjulstræk og to elmotorer med tilsammen 384 kW (523 hk), der reducerer accelerationstiden til lynhurtige 3,8 sek. Opladning går også relativt hurtigt med en effekt op til 150 kW. Basisudgaven tager sig lidt bedre tid – her kan det mindre batteri højst tage imod 110 kW.
Billigere end Model 3
Som i Tesla Model 3 lægger BYD tilsyneladende vægt på køreegenskaberne i Seal. I hvert fald er vægten ligeligt fordel mellem for- og bagaksel, lige som forhjulene nyder godt af double wishbone ophæng, mens der er multilink-ophæng af bagakslen. Dyre løsninger, der lover godt for køreoplevelsen i den ’kinesiske Model 3’. En anden fin detalje er, at batterierne indgår som en del af chassiset. Det er første gang, at BYD lancerer denne teknik, der både gør karrosseriet stivere og vægten lavere.
BYD Seals store fordel kan blive prisen. Danske priser kendes i sagens natur ikke, men på det kinesiske hjemmemarked bliver Seal billigere end Model 3 – også selv om Tesla producerer deres biler i Kina.