Her skal du ikke køre hen i din elbil

ladestandere

Bilferie i Tjekkiet, Polen eller de baltiske lande? Glem det. Der er for langt mellem ladestandere. I Danmark ser det heller ikke for godt ud.

Hvor vil det være overskueligt og problemløst at køre hen i sin elbil? Holland, Luxembourg og Tyskland burde ikke give de store problemer. Men hvis du er fristet af gode øl i Tjekkiets smukke hovedstad Prag, eller hvis du ved selvsyn vil se, hvorfor Warszawa er på UNESCO’s verdensarvsliste, så tænk dig ekstra grundigt om, inden du kører dertil i din elektriske bil.

Faktisk er problemet med for få ladestandere fremherskende i de fleste EU-lande, viser en ny undersøgelse fra European Automobile Manufacturer’s Association (ACEA). I ti af de 27 EU-lande er der således over 100 kilometer mellem hver ladestander.

Undersøgelsen viser også, at i 18 af de 27 EU-lande er der færre end fem ladestandere pr. 100 kilometer – i Danmark er der 4,4 ladestandere/100 kilometer.

Det er alt for få og et kæmpe problem for udbredelsen af elbiler, mener Eric-Mark Huitema, generaldirektør i ACEA.

Holland er suverænt det mest elbil-venlige EU-land med næsten 50 ladestandere pr. 100 kilometer asfalt. Men i Polen, der geografisk er otte gange større end Holland, er der 250 km mellem hver ladestander.

Den langsommelige udbygning betyder, at bilisterne reelt ikke har mulighed for at skifte til nul-emissions-køretøjer, og det harmonerer dårligt med den “Fit for 55”-klimaplan, som EU-Kommissionen vedtog før sommerferien. Af den fremgår det, at i 2030 skal CO2-udledningen fra alle ny biler i EU-landene være 55 procent mindre end nu.

En del af EU-Kommissionens “Fit for 55”-plan indeholder forslag til udbygning af infrastrukturen, men den del af planen er “ude af sync med EU-Kommissionens ambitiøse CO2-mål, siger Eric-Mark Huitema i en pressemeddelelse.

Dansk bekymring

Også i Danmark kniber det med at få tilstrækkeligt med ladestandere hurtigt nok. Bilproducenterne er i fuld gang med at bygge elbiler, men hvis ikke køberne kan lade dem op i det offentlige rum, vil de ikke købe dem.

For nylig advarede Nic. Christiansen Gruppen, der blandt andet importerer Hyundai og Honda, sammen med Clever og FDM i flere medier om, at salget af elbiler risikerer at køre fra antallet af ladestandere.

Udbygningen af infrastrukturen og danskernes lyst til at købe elbiler kører ikke i samme takt. Faren er, at den grønne omstilling bremser op, lyder advarslen fra de tre.

Antal ladestandere pr. 100 kilometer i de 27 EU-lande

Holland: 47,5
Luxembourg: 34,5
Tyskland: 19,4
Portugal: 14,9
Østrig: 6,1
Belgien: 5,5
Italien: 5,1
Sverige: 5,0
Danmark: 4,4
Frankrig: 4,1
Malta: 3,4
Finland: 3,3
Kroatien: 2,3
Slovakiet: 2,0
Slovenien: 1,6
Spanien: 1,1
Irland: 1,0
Tjekkiet: 0,9
Bulgarien: 0,8
Estland: 0,7
Ungarn: 0,6
Rumænien: 0,5
Letland: 0,5
Cypern: 0,5
Polen: 0,4
Litauen: 0,2
Grækenland: 0,2

Kilde: European Automobile Manufacturer’s Association (ACEA)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here