Snigpremiere: Første danske kig på Mazda 6e afslører en elegant VW ID.7-rival med overbevisende plads og finish til overraskende lave priser.
I disse dage er en japansk-kinesisk elbil på Danmarksturné som Mazda-kunder og -forhandlere har sukket efter i lang tid: Mazdas blot anden elbil. Og den første, der appellerer til et bredt publikum på udkig efter masser af plads, rækkevidde og finish til prisen.
Navnet er Mazda 6e. Så ved kendere straks, at der er tale om den elektriske udgave af den populære Mazda 6, der i årtier var en sikker sællert for Mazda i Danmark. Men den japanske VW Passat konkurrent med det skarpe design og ditto køredynamik røg ud af programmet herhjemme i 2023. Det har efterladt et stort hul i både modelprogram og Mazda-salg. Især i en tid, hvor to ud af tre danskere køber elbiler.
Udviklet med kinesisk partner
Det er det hul, som Mazda 6e skal udfylde. Og det haster. Som andre japanske bilmærker har Mazda tøvet med elbiler. Løsningen kommer derfor fra Mazdas kinesiske partner, Changang, som Mazda har haft et 50/50 joint venture med i 20 år.

Changan har leveret platform, batterier og software, mens Mazda især har stået for det meget Mazda-agtige design: Både ude og inde genkender man straks den elektriske 6e som en typisk Mazda.
Køreegenskaberne, som Mazda lægger meget vægt på, er justerede til europæisk smag af Mazdas tyske udviklingscenter i Frankfurt.
Overbevisende indtryk
Hvilkenbil har haft lejlighed til at se og sidde i bilen under den aktuelle Danmarksturne hos en række Mazda-forhandlere.
Det umiddelbare indtryk er overbevisende. Mazda 6e er fem meter lang, men ser mindre og mere elegant ud end de fleste konkurrenter. Kølergrillen, de smalle for – og baglygter og de indadbuede dørsider gør, at du straks tænker Mazda. 6e ligner ikke andre elbiler, snarere en ny udgave af Mazda 6. Den lidt konservative tilgang til elbil-design ved vi fra bl.a. BMW, at mange bilkøbere foretrækker.

Indvendig er der ikke noget småt eller underspillet over 6e. Førerpladsen er også klassisk Mazda – men nu med kæmpe 14,6 tommer skærm som vi kender fra de fleste elbiler. Softwaren er kinesisk, og da skærmen skulle være slukket, ved vi endnu ikke, hvordan den fungerer.
Finishen fungerer til gengæld upåklageligt. Mazda 6e er endnu en elbil fra Kina, der imponerer med høj byggekvalitet. Særligt den topudgave – Takuma Plus – som vi sidder i, overbeviser med et virkeligt lækkert indtræk, der kombinerer nappalæder med ægte ruskind.
Praktisk bagklap, kæmpe frunk
Om på bagsædet: Her er masser af benplads men også den klassiske udfordring for langbenede voksne i elbiler. Sædet er lavt og gulvet højt for at få plads til batteriet. Derfor mangler du støtte under lårene. Til gengæld er hovedhøjden OK trods den elegante, faldende tagline og selv med førersædet justeret helt i bund kunne Hvilkenbils udsendte stikke sine str. 45 ind under forsædet.
Bagude åbenbarer den praktiske bagklap et regulært bagagerum, der dog er set større i klassen. Foran trumfer Mazda 6e rivalerne med et enormt frunk på hele 70 liter. Hvis vi skal tage den udstillede forserie-model på ordet, har det endda afløb til et vådt ladekabel eller mudrede gummistøvler. Det er smart.
Pris fra 300.000 kr.
Jo, men hvad koster den, hører jeg læserne spørge utålmodigt.
Den 18. marts er den danske importør klar med de officielle priser. PR-manager Jannik Olsen tør dog godt give en seriøs prisindikation – og den er overraskende gunstig: Billigste Mazda 6e med 68,8 kWh-batteri skal koste 300.000 kr., og versionen med 80 kWh-batteri og længere rækkevidde koster kun yderligere 15.000 kr.

Det er vel at mærke med stort set fuld plade på udstyrslisten i den billigste Takuma-variant. Du får bl.a. detaljer som hele ni airbags, head-up-display, blindvinkelassistent med kamera, aktiv hækspoiler, el-justerbare forsæder med køl og varme, Sony-lydanlæg og lyseffekter, så du f.eks. på afstand kan se batteriets ladestatus.
For yderligere 15.000 kr. rykker man op i Takuma Plus med førnævnte læder- og ruskindsindtræk samt fysisk solgardin til det standardmonterede glastag. Det er sådan set det. Hvid metallak er standard – vil du have andre farver, koster det 10.000 kr. ekstra. Mod merpris kan der også monteres anhængertræk, der klarer op til 1.500 kg.
Hvor ligger hunden begravet, lyder næste spørgsmål formentlig fra læserne? For 300.000 kr. lyder jo decideret billigt, når Mazda 6e har samme størrelse og mere udstyr end den billigste VW ID.7 til 442.000 kr. Andre oplagte konkurrenter bliver Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal, Polestar 2 og de mindste udgaver af BMW i4.
To hår i suppen
Hvis man er meget kritisk, kan man finde to potentielle hår i suppen: Basisudgaven har ’kun’ en rækkevidde på 479 km (WLTP). Det opvejes dog i nogen grad af evnen til at lynlade, der forventes at blive op mod 200 kW. Mazda forventer, at det lille batteri kan lynlade 10-80 pct. på mellem 25 og 23 minutter.

Det er ganske hurtigt for en elbil med 400 volt-teknologi. Hurtig kan man til gengæld ikke kalde udgaven med det store 80 kWh-batteri. Det øger ganske vist rækkevidden til 552 km. Problemet – eller det store hår i suppen, om man vil – er en ualmindelig langsom opladning. Peak-effekten er kun 90 kW, og dermed vil det tage 45 minutter at lynlade fra 10-80 pct.
Så selv om det store batteri kun koster 15.000 kr. ekstra, ligner Mazda 6e med det lille batteri det bedre valg. Også fordi det lille batteri er af LFP-typen, der bedre tåler gentagne opladninger til 100 pct. end det store Li-Ion batteri.
Leveres i august
Trods eventuelle forbehold ligner Mazda 6e en bil, der kan finde et stort, dansk publikum. Og ikke bare blandt trofaste Mazda-fans, men sikkert også blandt frustrerede Tesla-ejere og bilkøbere, der ønsker noget mere elegant end naboernes elektriske SUVere.
6e er også en bil, der bringer Mazda up to speed på elbiler. Næste år ser vi en SUV-udgave og lidt længere ude i horisonten kommer Mazda til at bygge elbiler ’hjemme’ i Japan. At Mazda endelig har fundet gnisten, understreges af, at mærket sammen med den japanske batterigigant Panasonic er ved at bygge en batterifabrik, der skal levere batterier til Mazdas kommende elbiler.

Mazda åbner for bestillinger af 6e den 18. marts. De første biler leveres til danske kunder i august.
Fakta om Mazda6e
Elektrisk fem-dørs hatchback med baghjulstræk. Fremstilles i Kina af Mazdas 50/50 joint venture-partner Changan.
Længde/bredde/højde: 492/189/149 cm
Batteri: 68,8/80 kWh
Rækkevidde: 479/552 km
Ladeeffekt: 200 / 90 kW DC
Ydelse: 258/245 hk
Tophastighed: 175 km/t
Akselafstand: 290 cm
Bagagerum: Ikke oplyst
Anhængervægt: 1.500 kg.
Pris (indikation):
68 kWh: 300.000 kr.
80 kWh: 315.000 kr.
Dansk premiere: August