Værditab: En ny bil mister i snit 50 pct. af købsprisen de fire første år – se de modeller der taber mest og mindst her.
Værditabet er takket være den høje danske registreringsafgift langt den største udgift for dig, når du køber en ny bil.
En beregning som Bilbasen.dk har lavet for Penge & Privatøkonomi, viser, at din nye bil taber omkring 20 pct. bare det første år. Herefter falder værditabet løbende. Bilerne med det mindste værditab ligger alle omkring 50 pct. i værditab over fire år, mens modellerne med det største værditab nærmer sig en afskrivning på hele 70 pct. de første fire år.
Ifølge analytiker Jan Lang fra Bilbasen.dk, der står bag analysen, er bilerne med det laveste værditab kendetegnet ved en konservativ prispolitik og et højt kvalitetsniveau. Og så er det typisk biler, som forbrugerne forbinder med køreglæde, der holder prisen bedst.
Forhandlerne af bilerne med det laveste værditab har en konservativ prispolitik med få rabatter. Det betyder, at priserne på de brugte vogne bliver holdt høje. Samtidig er modellerne kram, der kan klare at blive brugt, og da det er gode biler, holder ejerne af dem, hvilket giver bilmærkerne i toppen et godt image,” forklarer Jan Lang i Penge & Privatøkonomi.
Det er ifølge opgørelsen de større biler, der har den laveste afskrivningsprocent bunder i den aktuelle priskrig på mikro- og minibiler. I 2009 kostede en femdørs Toyota Aygo for eksempel omkring 130.000 kr., hvor det i dag er muligt at få en fabriksny model til under 90.000 kr.
”Det betyder, at afskrivningen er tæt på bunden. For hvorfor skal en interesseret bilkøber bruge penge på en brugt mikrobil, når hun kan få en helt ny vogn ved at bruge lidt flere penge,” lyder der fra analytikeren.
Her kan du se, hvilke biler der holder prisen bedst og dem med det højeste værditab. Skoda topper opgørelsen, mens blandt andet Alfa Romeo og Chevrolet ligger i bunden.
Læs også: Se bilerne med mindst værditab
10 biler der holder prisen bedst
Bilen har været ejet i fire år, har kørt 80.000 km og er efterfølgende blevet solgt i stand A/B.
Placering | Mærke | Model | Afskrivning |
1 | Skoda | Octavia | 48 % |
2 | Skoda | Fabia | 48 % |
3 | Kia | Ceed | 48 % |
4 | Toyota | Avensis | 49 % |
5 | Ford | Mondeo | 49 % |
6 | Ford | Focus | 50 % |
7 | VW | Passat | 50 % |
8 | Ford | C-Max | 50 % |
9 | VW | Touran | 50 % |
10 | Hyundai | i30 | 50 % |
Kilde: Beregningerne er foretaget for Penge & Privatøkonomi i Bilinfo af Bilbasen, juni 2016
5 biler med størst værditab
Bilen har været ejet i fire år, har kørt 80.000 km og er efterfølgende blevet solgt i stand A/B.
Placering | Mærke | Model | Afskrivning |
1 | Alfa Romeo | Mito | 67 % |
2 | Chevrolet | Cruze | 66 % |
3 | Chevrolet | Aveo | 65 % |
4 | Subaru | Outback | 65 % |
5 | Alfa Romeo | 159 | 64 % |
Kilde: Beregningerne er foretaget for Penge & Privatøkonomi i Bilinfo af Bilbasen, juni 2016