… og et svirp til de mange SUV’er og crossovers som Hvilkenbils Morten Kjeldsen håber er et forbigående fænomen. En sedan kan være et alternativ.
Kast et blik på den elegante Mazda 3 herover. Fire døre og udvendigt bagagerum. Lange, formfuldendte og aerodynamiske linjer, et design der stimulerer den æstetiske sans. Med andre ord: En klassisk sedan.
Modsat den store, tunge og klodsede SUV og den underlige SUV-wannabee, kaldet crossover, der ligner en sammentrykket forvirring mellem stationcar og 5-dørs hatchback på stylter.
Slet ikke i tidsånden
Men i øjeblikket blæser vinden ikke sedan-vejen. Danskerne går shop’amok i biler på stylter og købte i 2019 flere SUV’er og crossovers end nogensinde før.
Dybest set er besættelsen af SUV’er og crossovers irrationel. De er generelt tungere, de skal flytte mere vind, og de bruger mere brændstof.
Særligt det med brændstoffet bør give stof til eftertanke i vores miljøbevidste nutid, og det burde få SUV- og crossover-ejerne til skamfuldt at bøje hovederne.
Dertil kommer, at mange af de SUV’er og crossovers, der holder i danskernes perlegrusbelagte indkørsler, (selvfølgelig) ikke har firehjulstræk, for bilen på stylter er jo ikke købt, fordi man har brug for at køre offroad. Bilerne kommer sjældent ud for større udfordringer end … ja, netop perlegruset i indkørslen.
Købs-argumenterne lyder, at det er åh-så-bekvemt at sætte sig ind og stige ud, at overblikket i trafikken føles større, at bag rattet af stylte-fartøjet er man nærmest usårlig.
Min påstand er, at det i virkeligheden bare er en falsk tryghedsfornemmelse, som SUV- og crossover-bilisterne luller sig ind i.
Og for at vende tilbage til indledningen med den klassiske sedan: Min uvilje mod de højbenede fætre bliver kun forstærket, når jeg monterer de æstetiske briller. Så træder forskellene på misfoster og elegance tydeligt frem.
Ingen inspiration fra USA, tak
Men shop’amok – det er den smertelige sandhed: I 2019 var over 28 procent af de godt 225.000 biler, som danskerne købte, en SUV eller en crossover. Og hvad værre er: Tendensen er stigende.
Jeg kan ikke tro, at de 63.000 SUV-/crossover-købere valgte deres bil, fordi den ser godt ud, fordi de er forført af dens dynamiske egenskaber og dens klippefaste retningsstabilitet i strid vestenvind. Heller ikke bagagerummene kan være et argument – ofte er de jo ikke større end i tilsvarende stationcars og 5-dørs hatchbacks, men sikkert er det, at læssehøjden er højere. Endelig kan jeg slet ikke tro, at de 63.000 danskere købte deres SUV eller crossover, fordi de har behov for at fremhæve bilernes brændstoføkonomi.
I USA står det endnu værre til. I 2012 var hver femte solgte bil i USA en sedan, i 2019 kun hver tiende. Ford har stort set droppet alle deres sedaner og satser benhårdt på SUV’er og pick-up’er. I mine øjne en desperat og meget kortsigtet strategi, der primært har til hensigt at redde Fords eksistens her og nu.
I 2019 var 70 procent af alle solgte biler i USA en SUV eller en pick-up. “Oh my God,” fristes man til at udbryde.
Der er heldigvis håb
Gudskelov viser undersøgelser, at de unge familier – de såkaldte Millennials og Gen(eration) Z – ikke er underlagt deres forældres behov for at købe en biltype, som i virkeligheden ikke passer til deres behov.
I efteråret bemærkede topchefer fra bl.a. Nissan og Volvo til branchetidsskriftet Automotive News en tendens, der går i retning af, at de unge ikke foretager samme ufornuftige valg af biltype som deres forældre. De søger i stedet tilbage til “noget, der aldrig har været dårligt”. Altså tilbage til den klassiske biltype, tilbage til sedanen.
I samme artikel blev især brændstoføkonomi fremhævet som et af de argumenter, der har stor betydning for de nyeste generationer af bilkøbere.
Måtte disse bilchefers forudsigelser gå i opfyldelse. Også i Danmark og meget gerne snart.
For hvad skal vi med alle disse brændstof-forslugne SUV’er og alle de æstetiske crossover-misfostre, der heller ikke kan bryste sig af fremragende brændstoføkonomi?
Heldigvis holder mærker som Audi, BMW, Hyundai, Lexus, Mazda, Mercedes, Volkswagen og Volvo fast i sedan-biltypen. Forhåbentlig vil man indenfor en overskuelig fremtid kunne fastslå – ganske som The New York Times skrev for nylig med en let omskrivning af Mark Twains ord, da han i 1897 blev rapporteret afgået ved døden: “Rygterne om sedanens død er voldsomt overdrevet.”
Mazda 3 som det gode eksempel
Hvilkenbil har testet Mazda 3 Sedan Skyactiv-X 2,0 Cosmo. Et aktuelt eksempel på en moderne sedan, der kan noget helt andet end de moderigtige SUV- og crossover-modeller.
For de æstetisk flotte sedan-linjer får Mazda 3 Sedan topkarakter. Det samme gør motoren i testbilen, der er Mazdas nye Skyactiv-X med en meget høj kompression og dermed en form for kompressionstænding som i en dieselmotor. Resultatet skulle være et stærkt forbedret forbrug, og noget tyder på, at det stemmer. I testugen kørte jeg mange kilometer på motorvej og endte på 17,2 km/l. Mazda lover 17,9 km/l, så det er virkelig flot for en bil med 2-liters motor og 180 hestekræfter.
Cosmo er den topudstyrede, og her mangler intet. Næsthøjeste udstyrsvariant, Sky, vil række for de fleste. Sky koster 305.000 kr., merprisen for Cosmo er 23.000 kr. Med Cosmo får man en pakke af nyttigt sikkerhedsudstyr, Bose-lydsystem, head-up-display og læderindtræk.
Mazda 3’s eneste svage punkt er bagsædet – Mazda 3 er formentlig den bil i kompaktklassen med mindst plads på bagsædet. Det er virkelig en skam, og det trækker ned.
Men som alternativ til tsunamien af højbenede biler er den både velskabt og vellykket. Prøv selv, om ikke det er tid til at prøve noget andet end en SUV eller crossover? Måske bliver den klassiske sedan snart den nye trendsætter…
PS Der findes også andre seværdige og køreglade sedaner derude, hvis du vil skille dig ud fra mængden. Jeg nævner i flæng:
Audi A3 Sedan, BMW 2-serie Gran Coupé, BMW 3-serie sedan, BMW 4-serie Gran Coupé, Hyundai i30 Fastback, Jaguar XE, Jaguar XF, Lexus ES, Mercedes A-Klasse sedan, Mercedes CLA, Mercedes C-Klasse sedan, Toyota Camry og Volvo S60.
Hej
Jeg er helt enig.