Ikoniske Opel GT genopstår

Jubilæum: Opel viser koncept-sportsvogn med navnet GT, der efter planen kommer i produktion 50 år efter den oprindelig Opel GT

Opel har offentliggjort billeder af en kommende GT, der angiveligt kommer på gaden i 2018. Designet har tydelige referencer til den første GT fra 1968 men også avantgardistiske træk.

Under den bløde Cola-flaske form gemmer der sig baghjulstræk, frontmotor, sekventiel gearkasse med gearskifte ved rattet og en trecylindret 1,0-liters turboladet benzinmotor og ikke mindst ny, avanceret teknik.

Ifølge tyske Auto Bild er konceptbilen baseret på teknik fra den nye Astra, men altså med baghjulstræk.

Benzinmotoren i konceptbilen er på 145 hk med 205 Nm drejningsmoment. Opel GT vejer under 1.000 kg, og 0-100 km/t klares på mindre end 8 sekunder. Topfarten er 215 km/t.

Auto Bild nævner dog mulighed for mere hidsige firecylindrede motorer med en ydelse op til 300 hk.

Opel GT anno 2018 bliver sandsynligvis på størrelse med bl.a. Audi TT Coupe og formentligt en såkaldt 2+2 med to små bagsæder. Auto Bild gætter på en pris lige over Opel Insignia-niveau, og det kunne tyde på en basispris i området 300-350.000 kr.

Opel GT er et ægte stilstudie, der leger med nogle idéer, som vi helt sikkert ikke kommer til at se på en serieudgave af GT.
Opel GT er et ægte stilstudie, der leger med nogle idéer, som vi helt sikkert ikke kommer til at se på en serieudgave af GT.

Kameraer afløser sidespejle
Den oprindelige Opel GT fra 1968 er en af de mest ikoniske Opel’er nogensinde, og designmæssigt spiller konceptbilen da også på arven fra den succesfulde forgænger.

Den lange køler, den manglende mulighed for at åbne bagagerummet udefra og den dobbelte udstødning anbragt i midten, er lighedspunkter med den oprindelige GT.

Men der er også masser af ny teknik under det flot svungne karrosseri. Adgang til bilen sker f.eks. ved at trykke på udvendige touchpads til de elektriske døre. En stor del af døren glider ind i hjulkassen foran, når de åbnes, for at lette adgangen til kabinen. Udvendige kameraer rettet bagud sikrer føreren overblik over, hvad der sker bagude, overflødiggør sidespejle og fjerner risikoen for blinde vinkler. Det bliver spændende at se, hvor meget af den avancerede teknik der finder vej til en produktionsklar bil.

Historien om Opel GT går helt tilbage fra 1965, hvor Opel på biludstillingen i Frankfurt viste ’Experimental GT’.

Bilen kom tre år senere i produktion under navnet Opel GT og blev en stor succes og en af 1960’erne og 1970’ernes mest berømte modeller.

Opel har tidligere forsøgt at genoplive GT-modellen i 2007, hvor roadsteren Pontiac Solstice fra USA blev døbt Opel GT og fik en firecylindret turbomotor med 260 hk. Solstice tiltrak sig en del opmærksomhed, men både den, GT og resten af verden kørte kort ind i omfattende finansiel krise, der ikke var befordrende for salget af luksusbiler.

Læs også: Opel viser ny designstil med Monza concept

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here