Kia åbner op for reservationer af mærkets første dedikerede elbil EV6. I Danmark til efteråret fra 325.000 kr.
Den danske Kia-importør er ude i god tid med priserne på det fulde program for elbilen EV6. Måske i erkendelse af, at der er så mange spændende elbiler på vej i år – ofte til attraktive priser – at det gælder om at holde sig til hos kunderne.
En af konkurrenterne er Hyundai Ioniq 5, der blev præsenteret tidligere i år. Den ligner en af årets mest spændende elbil-nyheder, ikke mindst fordi den er stor og rummelig, har avanceret 800 volts teknologi – og kan fås fra 340.000 kr. inklusive stort batteri og 480 km rækkevidde.
Når vi fremhæver den elektriske Hyundai, er det fordi, at den er Kia EV6’s søsterbil. De to biler er de første elbiler fra Hyundai-Kia, der bygger på en nyudviklet platform, dedikeret til elbiler. Derfor har de samme, spændende teknologi: 800 volt elsystem, der gør det muligt at lade batteriet op på rekordtid. I den rigtige lynlader tager det blot fem minutter at lade 100 kilometers rækkevidde på batteriet. Og blot 18 minutter at lade batteriet fra 10 til 80 procent.
To batteripakker
Batteripakkerne er også de samme. Enten 58 kWh der giver ca. 400 km rækkevidde eller 77,4 kWh, der gør det muligt at køre 510 km på en fuld opladning. Det sidste gælder udgaven, der formentlig bliver bestseller herhjemme, med en enkelt elmotor med 168 kW (229 hk) og baghjulstræk. EV6 fås også i to udgaver med to elmotorer og firehjulstræk. Her er præstationerne 325 hk med en rækkevidde på 490 hk eller hele 585 hk med en rækkevidde omkring 400 km.
Basismodellen starter ved 325.000 kr., mens Long Range udgaven fås fra 340.000 kr. Du kan se alle priserne nederst i artiklen her.
Som for søsterbilen Hyundai Ioniq 5 er det priser, der i betragtning af præstationer og udstyr, lægger sig noget under priserne på VW ID.3 og ID.4. De to tyske elbiler ligner de primære konkurrenter for Kia EV6.
Typisk for Kia er standardudstyret nemlig omfattende. Du får bl.a. 19” alufælge, nøglefri betjening, varme i forsæder og rattet, to 12-tommer skærme til henholdsvis instrumenter og infotainment, adaptiv fartpilot med udvidet kørselsassistent, p-sensor for og bag, trådløs opladning af smartphone, 2-zonet klimaanlæg, varmepumpe og køreprogrammer.
For 35.000 kr. kan du tilkøbe en Upgrade-pakke. Den byder bl.a. på kunstlæderkabine, el-justerbare premium forsæder, ambiente belysning, eldrevet bagklap og flere kørselsassistenter.
Toppen er GT Line, der også har 20” alufælge, sæder i ruskind og kunstlæder, 360 grader kamera, premium lydanlæg fra Meridian og adaptive LED-lygter.
Op til 1.600 kg på krogen
Men nogle af de mest attraktive ting ved EV6 er heldigvis standard. Det gælder akselafstanden på hele 2,9 meter. Det er ganske vist 10 cm kortere end søsterbilen Hyundai Ioniq 5, men stadig i absolut ministerlimousineklasse, hvilket lover godt for pladsforholdene. Bagagerummet er også pænt stort: 520 liter. Hertil kommer et lille ’frunk’ under kølerhjelmen, der alt efter variant rummer mellem 25 og 52 bonusliter.
Som Ioniq 5 har Kia EV6 såkaldte V2L-teknik, der gør det muligt at benytte bilens batteri til opladning af alt fra elcykler til andre elbiler, der er ved at have flade batterier. Og så vil mange danske kunder også sætte pris på muligheden for at montere anhængertræk: Ikke bare til et par cykler, for EV6 må trække helt op til 1.600 kg på krogen. Det er der ikke mange elbiler, der kan prale af.
Produktionen begynder i juli, men importøren åbner op for bestillinger allerede nu. Det sker på det nye site kiaonline.dk og kræver, at man betaler et depositum på 1.000 kr. Ombestemmer man sig, får man dog pengene retur, oplyser Kia.
Priser for Kia EV6
Standard Range | Long Range | Performance | GT performance | |
Rækkevidde | 400 km | 510 km | 490 km | 400 km |
HK | 170 hk | 229 hk | 325 hk | 585 hk |
RWD/AWD | RWD | RWD | AWD | AWD |
EV6 | 324.900 | 349.900 | 374.900 | |
EV6 med Upgrade Pakke | 359.900 | 384.900 | 409.900 | |
EV6 GT-Line | 439.900 | |||
EV6 GT | 499.900 |