Kina-bilen kommer – med hjælp fra tyskerne

Kinesiske Qoros vil erobre Europa med GQ3. Den kompakte sedan i Golf-klassen er udviklet og designet med hjælp fra erfarne tyske bilfolk.

Kina-bilerne kommer. Vi har hørt det mange gange før, men hver gang er der kommet en crashtest, strandede prisforhandlinger eller trusler om sagsanlæg for kopiering i vejen. Derfor er man fristet til at tage det med mere end ét gran salt, når kinesiske Qoros nu viser nyheden GQ3 og proklamerer, at den får officiel premiere på Geneve-biludstillingen til marts. Umiddelbart derefter begynder salget i Kina, mens Europa skal erobres senere i løbet af 2013.

Solidt, europæisk design kendetegner kinesiske Qoros. Manden bag er ex-Mini-designer Gert Hildebrandt.
Solidt, europæisk design kendetegner kinesiske Qoros. Manden bag er ex-Mini-designer Gert Hildebrandt.

Ambitionerne fejler ikke noget. Qoros er et nyt mærke, men vil fra starten producere 150.000 biler om året – heraf skal halvdelen sælges i Europa. I løbet af kort tid forventer kineserne at tredoble produktionen.

Når man ikke bare trækker på skuldrene, skyldes det, at Qoros har hyret en mindre hær af især tyske designere og ingeniører til at gøre Qoros så spiselig som muligt for kræsne europæiske bilkøbere.

Designet står Gert Hildebrandt for – det var ham, der tegnede den første Mini for BMW – mens den tidligere Opel-chef Ralf Nicolas skal sørge for, at kvaliteten er i orden fra dag ét. Samtidig gør Qoros et stort nummer ud af, at firmaets underleverandører er anerkendte fabrikker som Bosch, Continental, Magne-Steyr og Microsoft.

Altid online undervejs i Qoros
Sidstnævnte har hjulpet med udviklingen af et nyt infotainment system. Ved hjælp af en stor, trykfølsom 8-tommers skærm midt på instrumentpanelet er du altid online i GQ3 og kan dele billeder, mails, Facebook-opdateringer og rutevejledninger nøjagtig som sad du med en iPad-hånden. Systemet skal angiveligt sætte nye standarder for at være online ”on the go” og bliver standard i GQ3.

Det gennemførte instrumentpanel skal give et svævende indtryk, pladsen er angiveligt særdeles gæstfri.
Det gennemførte instrumentpanel skal give et svævende indtryk, pladsen er angiveligt særdeles gæstfri.

Resten af bilen er mere traditionel – men tydeligvis med en vis europæisk flair både ude og inde. Qoros GQ3 er på størrelse med en VW Jetta og kommer i første omgang som sedan. Den slags biler sælges der dog kun få af i Vesteuropa, så på sigt kommer der formentlig udgaver med stor bagklap eller som stationcar.

Ifølge kineserne bliver Qoros GQ3 klassens bredeste bil med et skuldermål på 184 cm. Designelementer som forlygterne, der flyder sammen med kølergrillen, de store baglygter og de 8-egede triple-split fælge kommer angiveligt til at kendetegne samtlige modeller fra det ambitiøse, kinesiske bilmærke.

Teknikken skulle også være up-to-date. Qoros løfter ikke sløret for motorprogrammet men hævder, at GQ3 er konstrueret til at få topkarakter i den skrappe Euro NCAP crashtest.

Det skal blive spændende at se mere til Qoros. Måske er tyske diplomingeniører de rigtige ”fødselshjælpere” for den kinesiske bilindustri, der så gerne vil, men hidtil ikke har magtet at bryde igennem på det vestlige bilmarked.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here