Great Wall Motor lukker sit EU hovedkvarter. Reelt opgiver de Europa, mener analytiker. EU-told på elbiler kan koste Kina næsten 30 mia. kr.
Invasionen af kinesiske elbiler er stødt på forhindringer. Som Hvilkenbil har beskrevet i flere artikler, skyldes det alt fra lavere salg end forventet til EU’s trussel om øget importtold på kinesisk fremstillede biler.
Nu tager en af de helt store kinesiske bilproducenter konsekvensen. Great Wall Motor (GWM) lukker sit europæiske hovedkvarter i München. 100 ansatte afskediges, og planer om udvidelser til andre europæiske markeder lægges i mølposen. Det skriver tyske ’manager magazin’.
I stedet vil GWM styre tilstedeværelsen i Tyskland og andre europæiske markeder fra Kina.
GWM er ikke til stede i Danmark, men har tidligere udtalt et ønske om at introducere mærkerne Ora og Wey i Danmark. Om disse planer nu er sat på pause eller helt droppet vides ikke – GWM har ikke noget dansk importselskab.
Opgiver reelt Europa
En dansk brancheanalytiker vurderer, at GWM reelt opgiver Europa.
”Selv om GWM selvfølgelig lægger vægt på, at de fortsætter salg på nuværende markeder, så ligner det reelt en tilbagetrækning fra Europa. Det er på ingen måde optimalt at håndtere europæiske markeder fra Kina. Det kræver en lokal tilstedeværelse,” skriver René Tønder fra AutoInc på sin LinkedIn-side.
Han har længe – også i artikler i Hvilkenbil – argumenteret for, at flere af de kinesiske mærker, hvoraf mange endnu ikke er kommet til Europa, efter en periode ville forlade Europa igen. Alle kinesiske mærker på vej til Europa vil ikke være i stand til at sælge tilstrækkeligt mange biler til at gøre en europæisk organisation profitabel.
Allerede i april udtalte han til Hvilkenbil, at der ”foregår et udskilningsløb, der skal afgøre, hvilke fem til syv kinesiske bilproducenter, der vil overleve på den lange bane.”
”Men, indrømmet; at GWM allerede nu, som jeg opfatter det, reelt giver op og indleder en (kontrolleret) tilbagetrækning havde jeg ikke set komme. Men de bliver ikke de sidste,” skriver René Tønder i sin analyse på LinkedIn.
Næststørst i Rusland
Ved at trække sig ud af Europa, undgår GWM også et potentielt problem i vores del af verden: GWM er blandt de kinesiske bilproducenter, der siden Ruslands invasionskrig mod Ukraine har øget salget til det russiske marked markant.
Alene sidste år øgede GWM sit salg til Rusland med mere end 300 pct. GWM er i dag det næststørste kinesiske bilmærke i Rusland. I takt med at det bliver mere kendt blandt europæiske forbrugere, at kinesiske bilproducenter som GWM omgår internationale sanktioner mod Rusland, kan det blive en hæmsko for lanceringen og salget af kinesiske bilmærker i Danmark og resten af Europa.
”Hidtil har importørerne været heldige med, at information om at kinesiske mærker har taget store markedsandele i Rusland, ikke fået megen opmærksomhed. Men vi ved fra undersøgelser, at en stor del af forbrugerne er solidariske med Ukraine og handler derefter – så det her betyder noget,” sagde Alexander Josiassen, professor på Copenhagen Business School og forsker i bl.a. forbrugeradfærd og international markedsføring for nylig om emnet til Hvilkenbil.
EU overvejer importtold
Nyheden om GWMs tilbagetrækning fra Europa kommer samtidig med beregninger af, at EU’s trussel om at øge importtolden på kinesiske elbiler kan koste Kina op mod 30 mia. kr. Det viser en analyse foretaget af tænketanken Kiel Institute for the World Economy.
USA har allerede firedoblet deres importtold, og EU truer med lignende tiltag. Ifølge analysen vil det reducere salget af kinesiske biler med 25 pct. – det svarer til 125.000 biler – hvis EU blot fordobler den nuværende importtold fra 10 til 20 procent.
Omvendt vil det øge salget af europæisk fremstillede biler tilsvarende. Ikke-kinesiske bilmærker vil altså kunne se frem til at sælge 125.000 flere biler i EU, vurderes det i analysen.
EU Kommissionen er i færd med at undersøge, om Kina yder unfair statsstøtte til deres egen bilproduktion. En afgørelse ventes 10. juni.