Kørende kunstværker på unikt besøg i Danmark

art cars

For første gang kan man se tre af BMWs ikoniske Art Cars i Danmark malet af kunstnerne Andy Warhol, Jeff Koons og Alexander Calder.

For mange mennesker er bilen bare et værktøj, der bringer dem fra A til B. For andre er bilen meget mere end det. Selv om den er masseproduceret i stål og plastic, kan både mekanikken og det industrielle design vække stærke følelser. Spørg bare ejere af ellers beskedne biler som Fiat 500, Mini og folkevognsboblen. Mange af dem vil mene, at de kører rundt i et stykke hverdagskunst, der både gør deres liv nemmere og også lidt smukkere.

Andre nøjes ikke med at tillægge bilen værdi ud over evnen til at flytte mennesker og gods. En del kan også hidse sig op til, at særligt vellykkede udgaver af mærker som f.eks. Ferrari og Aston Martin har en skulpturel skønhed, der kan betegnes som kunst.

Og så er der biler, der rent faktisk er kunst. Som BMWs Art Cars. En serie af foreløbigt 19 biler, der er blevet udsmykket af betydningsfulde samtidskunstnere, og dermed blevet til kørende kunstværker.

Fusion af racerbiler og kunst
Andy Warhols BMW M1 er den vel nok mest berømte af BMWs Art Cars. Inspireret af bilens fart, malede Warhol bilen på blot 28 minutter.

Konceptet opstod i 1975. Den franske racerkører Hervé Poulain var også kunstinteresseret og havde en drøm om at fusionere racerbiler og kunst. Poulain inviterede derfor den amerikanske kunstner Alexander Calder til at dekorere den BMW 3.0 CSL, som Poulian selv kørte til 24-timers løbet i Le Mans samme år.

Den daværende chef for BMW Motorsport, Jochen Neerpasch, var med på idéen. Siden har kunstnere som Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Olafur Eliasson, David Hockney, Jenny Holzer og Jeff Koons med jævne mellemrum begavet forskellige BMW-modeller med deres talent. BMW Art Cars var født.

Særligt de første biler i serien havde det til fælles, at de var rigtige racerbiler, der deltog i racerløb efter at være blevet udsmykket. De var så at sige den ægte vare i dobbelt forstand.

Modsat Andy Warhol brugte Jeff Koons et halvt år på at udtænke og udsmykke denne M3, årgang 2010. Bilen deltog umiddelbart efter i årets Le Mans-racerløb.

Det gælder også de tre Art Cars-biler, som i disse dage for første gang nogensinde kan ses i Danmark. Når man tænker på, at der er tale om unikke kunstværker, er det faktisk en vild tanke, at flere af dem har deltaget i det mest strabadserende racerløb af dem alle, 24-timers løbet i Le Mans. Det svarer lidt til at lime Leonardo da Vincis Mona Lisa fast på taget af en racerbil for at give tilskuerne en ekstra oplevelse – og så ellers krydse fingre for, at det går godt…

Hvide handsker og ingen sol

BMW nøjes ikke med at krydse fingre. Når først en Art Car har ’overlevet’ et racerløb, er det slut med at tage chancer. Hvilkenbil havde tidligere på ugen lejlighed til at se de tre Art Cars hos den aarhusianske BMW-forhandler Bayern AutoGroup. Her var bilerne under nøje opsyn af Andreas Graf, der er udsendt fra hovedkvarteret i München, og hvis opgave er at sørge for, at der ikke sættes så meget som én fedtet finger på bilerne.

Alexander Calders BMW 3.0 CSL fra 1975 blev den første af i dag 19 BMW Art Cars. Calder var kendt for sine mobile skulpturer i stærke farver – hvilket fik et helt nyt udtryk på den i forvejen ikoniske CSL.

Bogstaveligt talt. Kun Andreas rører ved bilerne – og han gør det iført hvide bomuldshandsker. Bilerne fremvises kun inden døre under kontrollerede forhold og bag røde snore. Aldrig ude i solen, der kan skade malingen. Og transport sker i en særligt indrettet lastbil, når bilerne skal udstilles på muséer som Guggenheim og Museum of Contemporary Art i Los Angeles.

30 millioner euro

Man forstår, at Andreas Graf er lige så nidkær, som han er udsøgt høflig, når man hører, hvad bilerne er værd. Ikke at de er til salg, men f.eks. er den måske mest kendte af bilerne, Andy Warhols BMW M1 fra 1979, vurderet til den nette sum af 30 millioner euro – 220 millioner kroner.

Warhol er i øvrigt den kunstner, der har brugt mindst tid på opgaven. 28 minutter tog det, så var kunstværket færdigt.

”Jeg har prøvet at give en levende beskrivelse af fart. Hvis en bil er virkeligt hurtig, vil alle konturer og farver blive udvisket,” forklarede den berømte kunstner bagefter om sin tilgang til opgaven.

Andy Warhols signatur på BMW M1 er hurtigt lavet i den våde maling.

Man forstår Warhol, når man ser den lave BMW M1 i virkeligheden. Malingen er tydeligvis påført hurtigt og brutalt, og det medvirker til at give en fornemmelse af fart og vildskab, selv når bilen står stille.

Kan ses i Lyngby

Ud over Andy Warhols BMW M1 fra 1979 er det Alexander Calders BMW 3.0 CSi fra 1975 og Jeff Koons BMW M3 GT2 årgang 2010, der helt ekstraordinært udstilles i Danmark.

Efter besøget i Aarhus rykker de tre kørende kunstværker videre til BMW Jan Nygaard i Lyngby. Her befinder de sig 3. – 5. maj. Læs mere om eventet her.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here