Hvilkenbils elbil-skeptiske Morten Kjeldsen ser med optimisme på udviklingen, men er stadig afventende: For er der ladestandere nok?
Udviklingen af elbiler og tilsyneladende også af batterierne til elbilerne går hurtigere, end de fleste havde forestillet sig for bare et år siden.
De store bilproducenter nærmest falder over hinanden i deres iver efter at offentliggøre milliardstore grønne investeringer. Samtidig kombinerer politikerne – både i EU-regi og i vores egen andedam – gulerod med stok for at tilskynde udviklingen af ethvert tiltag, der rimer på elbil, mens de afvikler alt, der måtte dufte af udstødningsgasser.
Hvilkenbil har den seneste tid kunnet beskrive, hvordan de store bilfabrikker giver den gas med den grønne udvikling. Fra politisk side skorter det heller ikke på tanker og hensigtserklæringer, der skal hjælpe den grønne udvikling på vej.
Senest har EU-Kommissionen fremsat sin plan “Fit for 55”, der nu skal diskuteres af medlemslandene og EU-parlamentarikerne. Målet er, at kuldioxid-udledningen fra de biler, der kører på fossile brændstoffer, skal reduceres med 55 procent i 2030 sammenlignet med i dag. Fra 2035 skal reduktionen være 100 procent. Altså er forslaget, at nye biler om mindre end 14 år ikke længere må udlede CO2.
Forslaget indeholder dog ikke et forbud mod at køre i benzin- og dieselbiler. EU-Kommissionen forventer nemlig – meget realistisk – at der fortsat vil være fossildrevne biler på EU-vejene i en årrække efter 2035.
En akilleshæl: Kan jeg lade op?
Producenternes og politikernes gode viljer og økonomiske saltvandsindsprøjtninger er både prisværdige og nødvendige for at drive den klimavenlige udvikling.
Men for mange bilister i størstedelen af de europæiske lande, herunder Danmark, er elbilerne ikke et overbevisende alternativ: Utilstrækkelig rækkevidde, begrænsede antal ladestandere og mangel på brugervenligt samarbejde mellem udbyderne af strøm, gør ikke elbilerne til en reel mulighed.
For netop de faktorer, viser meningsmålinger, afholder mange fra at skrotte den fossildrevne biler og investere i den elektriske.
Inkarnerede elbilister fastholder med lettere overbærenhed eller i nogle tilfælde fundamental foragt overfor tilbageholdende skeptikere som undertegnede, at det blot er et spørgsmål om planlægning og dedikation. Jeg vil dog hævde, at man i 2021 ikke bare kører fra Østjylland til København – og da slet ikke på ferie sydpå – i en hvilken som helst elbil med samme ubekymrethed, som en bilist i en benzin- eller dieseldrevet bil gør.
For spørgsmålene er:
Hvor lang er rækkevidden i min elbil i virkeligheden?
Er jeg sikker på at kunne finde en ledig ladestander?
Og hvis min udbyders ladestandere er optaget, vil jeg så betale en ublu kWh-overpris for at benytte en anden udbyders stander, hvilket dog omsider er muligt takket være den roamingaftale, der trådte i kraft 1. juli?
Der er håb
Ret skal være ret: For der er udsigt til flere ladestandere. Ikke kun i Europas store elbil-lande, Holland og Norge, men også her i Danmark: Et flertal i Folketinget vedtog nemlig inden sommerferien, at der de kommende år skal sendes trecifrede offentlige millionbeløb efter ladestandere, som ubetinget er dér, hvor det i øjeblikket halter i Danmarks bestræbelser på at tilskynde den elektriske omstilling.
Allerede i år skal 50 mio. kroner bruges til at medfinansiere efterspurgte ladestandere ved boligforeninger. Meget få, der bor i lejlighed – og det er cirka en fjerdedel af danskerne – har i øjeblikket mulighed for at lade op ved deres bopæl. En opgørelse i Ingeniøren viser, at i visse kommuner, også store kommuner som Odense, Aalborg og Esbjerg, er der så få offentlige ladestandere til beboere i etagebyggeri, at det nærmest er umuligt at finde et sted til opladning af en elbil.
Yderligere 65 mio. kroner skal i år bruges til medfinansiering af offentligt tilgængelige ladestandere på private arealer. Og den økonomiske indsprøjtning fortsætter de kommende år.
Dertil kan nævnes, at Vejdirektoratet for cirka et halvt år siden afsatte 57 mio. kroner til fremme af ladestandere. Inden 2025 planlægger eksempelvis udbyderen Clever at etablere 10.000 nye ladepunkter.
Hvad er det realistiske tempo?
Ifølge Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, den såkaldte Eldrup-kommissions anden delrapport “Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur”, var antallet af offentlige ladestandere i Danmark kort inde i 2021 opgjort til cirka 3.000.
Dansk Elbil Alliance og Danmarks Tekniske Universitet vurderer, at der i 2030 vil være behov for et sted mellem 23.000 og 28.000 offentlige ladepunkter.
Når vi det?
Spørgsmålet er, om udbygningen af infrastrukturen kan følge med i det tempo, som udviklingen af kapable elbiler (læs: hurtigtladende elbiler med lang rækkevidde) kører i?
For hvor hurtigt kommer det i virkeligheden til at gå med at øge antallet af ladestandere? Det er jo ikke bare at knalde en lader op henne om hjørnet. Det koster kassen, særligt dér hvor man vil etablere lynladere, da anlægsprisen for en flok 300 kW-lynladere er massiv.
Og hvad med de private lademuligheder i områder med etagebyggeri og på villavejene? Hvordan ser det egentlig ud, hvis flertallet af husstandene i København og Aarhus, hvor det moderne og købedygtige publikum bor, om et års tid eller tre anskaffer sig en elbil?
Kan systemet klare det, eller skal de gamle, mølædte kabler graves op, og nye højtydende graves ned, før det kan lade sig gøre? Og hvordan skal det lige finansieres?
Den problematik er rejst, og det klare svar synes at blæse i vindmøllernes susen.
Positiv, men afventende
Meningsmålinger, som Hvilkenbil har refereret, viser, at mange, også danskerne, er moderat skeptiske. At vi hylder rettidig omhu.
En undersøgelse viser således, at to tredjedele af de potentielle elbilister ikke er klar til at slå til lige nu, netop fordi man afventer elbiler med længere rækkevidde og ikke mindst flere lademuligheder.
Heldigvis er konklusionen dog relativt klar: Vi er elektriske optimister, vi skal nok krybe over i elbilerne. Men vi er afventende i forhold til at se teknologi og infrastruktur efter i sømmene, inden vi overgiver os og skrotter fossilbilen.
Det er som regel folk, der ikke har elbiler, der er kritiske. Det er absolut intet problem at køre rundt i Danmark i en elbil, og heller ikke hverken sydpå eller nordpå, hvis du har en elbil, der kan køre over 400 km på en opladning med 110 km/t på motorvej.
Jeg synes, at det kunne være meget interessant med et interview med Clever, E.on og andre virksomheder, der beskæftiger sig med dette. Hvad er deres ambitioner?
Ser de stor vækst i fremtiden og hvad er deres tidsplan?
Har de planer baseret på eget initiativ eller venter de på politisk handling?
Som ejer af en elbil synes jeg, at der mangler særligt langsom ladere – ac 11/22 kW ladere er der langt imellem og især da i sommerlandet.
Hurtigladere er naturligvis også interessante, men med priser på op mod 400.000 kr. stk. kan man få mange 11 kW ladere ved destinationen. De koster typisk 20.000 kr. for en med to stk. ladere.
Man skal huske på, at lang rækkevidde og høj ladehastighed kun er vigtigt, hvis man mestendels lader på farten. Lang rækkevidde er praktisk, hvis man ikke kan lade i nærheden af sin bopæl eller på arbejdet el.lign. Med 400-450 km rækkevidde skal bilen i princippet kun (langsom)lades en gang om ugen, hvis man kører 15.000 km om året. 95 % af mit kørselsbehov (korte og mellemlange ture) klares med en 11/22 kW-lader. De sidste 5 % (langture) på en hurtiglader på farten.
Det der taler for, at det alt sammen nok skal gå ift. udbredelsen af lademuligheder, er navnlig: 1) Elbiler med 400-600 km rækkevidde bliver mere og mere opnåelige for almindelige mennesker. 2) Ladehastigheden bliver højere og højere (se fx Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der starter ved 319.995-324.900 kr.).
Ad. 1: Brugtmarkedet for elbiler modnes mere og mere, og man kan lige nu få ca. to år gamle elbiler med 400-450 km rækkevidde til 230.000-250.000 kr. (fx Nissan Leaf E+, Kia e-Niro og Hyundai Kona).
Ift. nye elbiler fås en Ford Mustang Mach-E UR med 610 km rækkevidde helt ned til 439.900 kr. Tesla Model 3 Long Range med 614 km rækkevidde koster 449.080 kr. Skoda Enyaq med 534 km rækkevidde koster 369.995 kr. Og Kia EV6 med 510 km rækkevidde for 349.900 kr.
Det er vist ikke mange brugte elbiler, der kan køre 400/500km på en opladning, nye elbiler kan ikke engang, når de skal ud at køre på rigtige veje.
Laderstandere mangler i tusindvis – måske ikke på Sjælland men alle andre steder, få dem på plads så skal folk nok købe elbiler – incl mig selv.