Læsterlige tæv til Swift og Duster i Euro NCAP-test

Euro NCAP

Suzuki Swift og Dacia Duster får tæv i Euro NCAP’s sikkerhedstest. E-Klasse, Passat, Superb og Kodiaq får topkarakterer.

Sølle tre ud af fem stjerner er slet ikke godt nok, og netop tre stjerner er, hvad dansker-darlingen, den nyeste Suzuki Swift (foto herover), og den rumænske discount-Renault, Dacia Duster, kan hive hjem i Euro NCAP’s nyeste test.

Hvor den passive sikkerhed, altså evnen til at passe på fører og passagerer, når ulykken sker, i langt de fleste nye biler er inden for skiven til at score maksimum antal stjerner, falder Swift igennem. 

Den opnår kun 67 procent af pointene i kategorien ‘voksen-sikkerhed’. Beskyttelsen af førerens brystkasse ved frontalsammenstød er ‘svag’, ved kollision fra siden får Swiften karakteren ‘ringe’. Den har ingen airbag mellem forsæderne, og det udløser også karakteren ‘ringe’, da personerne i forsæderne ved sidekollision knalder hovederne sammen.

I kunsten at passe på børn på bagsædet scorer Swiften kun 65 pct. af de mulige point. Det skyldes primært, at børne-dummyen, der har størrelse som en 10-årig, slet ikke slipper godt fra en kollision fra siden.

Swiftens aktive sikkerhedssystemer rækker kun til at score 62 pct. af de mulige point, og det er især den automatiske nødbremse, der i visse situationer er utilstrækkelig. 

Dacia Duster er endnu ringere end Suzuki Swift på de aktive sikkerhedssystemer, men gør det faktisk marginalt bedre, når det kommer til disciplinen børnesikkerhed.

Kras kritik fra Euro NCAP

Euro NCAP er benhård i sin kritik af Swift og Duster. Lovgivningen kræver, at alle biler for at blive typegodkendt til salg i EU skal være udstyret med automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, intelligent hastighedsbegrænser og overvågning af førerens opmærksomhed. 

Det opfylder Duster og Swift, men ret meget mere gør de ikke.

“Dacia og Suzuki fokuserer på billige biler, men forbrugerne skal ikke være i tvivl om, at der findes konkurrencedygtige biler på markedet, der tilbyder langt højere sikkerhed,” udtaler Euro NCAP’s generalsekretær, Dr. Michiel van Ratingen, i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af sikkerhedstestene.

Tyskere og tjekker kører med klatten
Euro NCAP
VW Passat her på billedet og tvillingen Skoda Superb napper fem stjerner.

Helt anderledes ser det ud med den tyske og de tjekkiske biler, som var til Euro NCAP-eksamen. Den nye Mercedes E-Klasse er suveræn på scoringstavlen med de aktive sikkerhedssystemer. Her hiver den årets hidtil højeste score hjem – 87 pct. af de mulige point. Som fører, passager eller børn i tyskeren kan man være sikker på, at sikkerheden er i top. Dog får den en anmærkning for at være lidt hård ved fodgængere.

Også tvillingerne VW Passat og Skoda Superb – der i øvrigt er udviklet af Skoda – napper det maksimale antal stjerner. En tredje bil fra Tjekkiet, den store SUV Skoda Kodiaq, napper også fem stjerner uden at ryste på hånden.

Se alle Euro NCAP-resultaterne her. Du kan også se videoer af Euro NCAPs crashtest af Suzuki Swift og Dacia Duster herunder:

Af redaktionen

1 COMMENT

  1. De billige biler som er så populære herhjemme, hænger sammen med en dødsensfarlig afgiftspolitik på især fossilbiler. Der er stadig folk som har brug for biler med jydekrog med trailervægt over 1500 kg. Det er de færreste, som kan komme i nærheden af en ny bil under 600.000 kr. Ser man så på brugt bil, så er det også blevet sværere, efter at der blevet forlænget forhandlergaranti på 12 måneder frem for de 6 måneder førhen. Når man ser en bil, man kunne være interesseret i, så er det kun til cvr salg. (forkortet af redaktionen).

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here