Meget tyder på, det er en myte, at leasingkunder hænger på en stor efterregning. Hver anden privatkunde slipper uden og resten med en mindre ekstraregning, viser undersøgelse.
Måske husker du Peter Bellis 1970’er-hit ’Ingen regning’ med dansk tekst af Kurt Thyboe om den lille dreng og hans mors og fars kærlighed der ikke koster noget? Med en let omskrivning kunne det i denne sammenhæng hedde: Privatleasing – ingen (ekstra)regning.
Landets største leasingselskab Nordania Leasing, der finansierer leasingaftaler for bl.a. Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Kia og Volvo, har lavet en opgørelse, der viser, at hver anden af selskabets kunder slipper helt uden efterregning, mens den anden halvdel i gennemsnit må betale 2.500 kr., når leasingbilen leveres tilbage. Det forudsætter dog, at man passer på bilen.
Ifølge finans.dk kan tendensen bekræftes af bilistorganisationen FDM.
”Det stemmer meget godt med en undersøgelse, som vi selv har gennemført. Den viste, at 58 pct. fik en efterregning, mens 42 pct. slap for en ekstraregning. Gennemsnitsregningen var på godt 4.200 kr.,” fortæller Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom hos FDM, til finans.dk.
Han har to tip til at begrænse efterregningen:
”Hvis man har en glasforsikring uden selvrisiko, er det en god idé at få udbedret stenslag i forruden. Og så skal man sørge for at få bilen vasket og renset, inden den afleveres. Mange biler genleases med det samme, og derfor vil leasingudbyderen gerne slippe for det,” siger Allan Skytte Christensen.
Hos Nordania Leasing, der er en del af Danske Bank-koncernen, glæder man sig over, at gennemsnitsregningen er lav.
”Vi glæder os over, at meget få kunder får store efterregninger, når de afleverer bilen,” lyder det fra salgsdirektør i Nordania, Henrik Rohmann-Sønderby.
”Med undersøgelsen kan vi aflive myten om store efterregninger ved privatleasing. Nu kender vi alle nogen, der har privatleaset med gode erfaringer,” tilføjer han til finans.dk.
Læs også:
Bastante besparelser på privatleasing lige nu