Snart har den nye Mercedes E-Klasse premiere, og ved samme lejlighed introducerer tyskerne en ny, lettere, mindre tørstig og mindre forurenende dieselmotor.
“Den nye motorfamilie er essensen af alt det, vi har lært om dieselmotorer i 80 år,” sagde den udviklingsansvarlige hos Daimler, professor Thomas Weber, til flere tyske medier, da Mercedes første gang fortalte om den nye dieselmotor, der får premiere i den kommende E-Klasse.
Og er der nogen, der har erfaring med biler og kan noget med dieselmotorer, er det netop Mercedes. I 1886 tog Karl Benz patent på verdens første bil, diesel-princippet blev i slutningen af 1800-tallet udviklet af tyskeren Rudolf Diesel, og i 1937, altså for de nævnte 80 år siden, var en Mercedes først på markedet med en dieselmotor under hjelmen.
De første 50 år gjorde dieselmotorerne dog først og fremmest fyldest i lastbiler, entreprenørmaskiner og lokomotiver, så vi skulle frem til 1970’erne og 1980’erne, før dieselen for alvor blev interessant i personbiler. Vi er sikkert mange, der husker “Streg-8” eller “/8”, der blev produceret fra 1967 til 1976 og var berømt for sin legendariske driftssikkerhed, så taxaselskaber verden over stod i kø efter bilen. Et eksemplar af modellen kørte hele 4,6 millioner kilometer.
Antallet af hestekræfter var dengang ikke prangende, 0-100 km/t tog det meste af en formiddag, men så kom turboerne til, udviklingen tog fart, og dieselen blev et reelt alternativ i stort set alle størrelser personbiler.
102 gr. CO2 pr. km
I dag er dieselerne særdeles effektive, og den nye motorgeneration i kommende Mercedes E-Klasse føjer ifølge Mercedes’ egne oplysninger nye dimensioner til regnestykket. Eksempelvis vejer 220 d-motoren 17 procent mindre end den nuværende, antallet af hestekræfter er øget fra 170 til 194, brændstofforbruget er reduceret med 13 pct., og CO2-udslippet pr. kilometer er nede på 102 gram.
De fine værdier kan ifølge Mercedes’ oplysninger opnås ved den nye målemetode, kaldet RDE (Real Driving Emissions), der 1. september 2017 afløser den laboratoriemåling, som i dag fastsætter bilernes forbrug og forurening. Den nuværende EU-norm har været under heftig beskydning for ikke at give et retvisende billede af bilernes forbrug og forurening, og derfor besluttede EU-Kommissionen i efteråret at indføre RDE-målingen.
Hvorvidt dieselmotoren overlever i længden, betvivles dog af flere eksperter. En diesel anno 2016 udleder ganske vist langt mindre CO2 (kuldioxid) end for få år siden, men den altoverskyggende udfordring er, at dieselmotorer fortsat udleder store mængder NOX (kvælstofilter). Og NOX-udledningen er det vanskeligt at få bugt med. Kvælstofilterne er særdeles sundhedsskadelige for mennesker.
Volkswagenkoncernen blev i anden halvdel af 2015 blev afsløret i at fuske med forureningstallene. Det viste sig, at en række af VW’s dieselbiler udleder op mod 40 gange så meget NOX, som de officielle målinger viste.