Mindstepriser kan erstatte told på kinesiske elbiler

kinesiske bilmærker

EU og Kina forhandler om at erstatte told på kinesiske elbiler med mindstepriser – og dermed skrue ned for en truende handelskrig.

Sender den amerikanske præsident Donald Trumps toldkrig EU i armene på Kina?

Mens Trump truer både venner og fjender med told, forsøger resten af verden at finde nye handelspartnere, der kan afbøde de amerikanske trusler. Det gælder også i bilernes verden, hvor EU og Kina nu har indledt forhandlinger om at erstatte EU’s told på kinesiske fremstillede elbiler med såkaldte mindstepriser. Det skriver bl.a. nyhedsbureauet Reuters.

Det er et overraskende nybrud, efter at EU sidste år indførte op til 45 pct. told på elbiler importeret fra Kina.

Tolden var EU’s modsvar på den udbredte kinesiske statsstøtte til elbiler, der udsætter europæiske bilproducenter for unfair konkurrence.

Tolden blev indført i oktober 2024 og varierede efter graden af statsstøtte og de kinesiske bilmærkers vilje til at give EU indsigt i de kinesiske støtteordninger.

BYD slag billigste med en samlet EU-told på 27 pct., Geely, der bl.a. står bag Volvo, Polestar og Zeekr) er pålagt 28,8 pct. told, mens statsejede SAIC bag bl.a. MG fik det største gok med toldhammere på 45,3 pct.

EU har afvist kinesisk mindstepris

Men måske fjernes eller reduceres tolden snart igen.

I hvert fald diskuterer EU og Kina nu muligheden for at erstatte de nuværende toldsatser med mindstepriser. Tanken er, at fastsætte en minimumspris for kinesiske elbiler solgt i EU, der skal forhindre dumpingpriser og sikre fair konkurrence. Kinesiske bilproducenter er i dag i stand til at fremstille elbiler langt billigere end deres europæiske konkurrenter, men en stor del af fordelen opstår, fordi den kinesiske stat støtter deres bilindustri med alt fra finansiering til billige byggegrunde.

EU har tidligere afvist et kinesisk forslag om en minimumspris på 30.000 euro (ca. 223.000 kr.) for importerede elbiler. EU vurderer, at det er for lidt til at udligne statsstøtten.

Tysk begejstring

I Tyskland mødes forhandlingerne mellem EU og Kina med begejstring. Den magtfulde tyske bilindustri har været kritisk over for EU-tolden, da flere tyske bilmærker som VW, BMW og Mercedes har enorme interesser i Kina, der er verdens største bilmarked.

Den tyske bilindustriforening VDA har kaldt toldsatserne for en “fejl” og opfordret til finde andre løsninger.

Alternativ til USA

Hvis EU og Kina kan blive enige om en mindstepris i stedet for told, kan det give begge parter alternativer til at sælge biler i USA. Det er blevet særdeles vanskeligt, efter at præsident Trump har indført 25 pct. told på alle importerede biler. Der er i forvejen 100 pct. told på kinesisk fremstillede elbiler. Sammen med andre handelshindringer for Kina betyder det, at der slet ikke sælges kinesiske biler i USA.

Det afgørende spørgsmål for EU er, om man kan lave en aftale, der på samme tid kan gøre det muligt at for Kina at sælge flere biler i Europa uden at kvæle europæisk bilindustri?

Forhandlingerne er stadig i gang, og det er endnu uvist, hvornår en endelig aftale kan være på plads.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here