Først blev Mitsubishi taget i snyd med forbrugstallene for 625.000 minibiler. Nu erkender fabrikken, at man har fusket med forbrugsmålinger siden 1991.
Det er ikke kun VW, der snyder med bilernes forbrug. I Japan blev Mitsubishi forleden taget i at have pyntet på brændstoføkonomien i fire mikrobiler, der udelukkende sælges i Japan. I alt drejer den sag sig om 625.000 biler, hvilket omgående fik kursen på Mitsubishi-aktier til at styrtdykke. Aktionærerne frygter meget forståeligt en japansk udgave af VW’s såkaldte ‘dieselgate’ – og meget tyder på, at Mitsubishi-sagen sagtens kan udvikle sig til en lignende katastrofe for den japanske industrigigant.
Tirsdag måtte Mitsubishi nemlig gå til bekendelse endnu en gang. Under udredningen af sagen om de 625.000 mikrobiler, har fabrikkens egne undersøgelser afsløret bevidst snyd og manipulation med forbrugsmålinger af Mitsubishi-modeller så langt tilbage som 1991. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Ifølge Mitsubishi selv har man ikke overholdt de japanske test-standarder siden 2002.
Kunderne har købt vores biler baseret på forkerte oplysninger om brændstofforbruget,” indrømmede Mitsubishis 62-årige præsident, Tetsuro Aikawa, på et pressemøde.
Ifølge Aikawa kendte han ikke selv noget til de manipulerede målinger, der angiveligt har forbedret flere Mitsubishi-modellers brændstofforbrug med op til 10 procent.
Mitsubishi har endnu ikke besluttet, hvordan man vil kompensere de berørte bilejere.
Udover mulige erstatninger til Mitsubishi-ejere, der har købt deres biler på falske forudsætninger, kan sagen komme til at koste fabrikken dyrt: Dels kommer der formentlig et krav om, at Mitsubishi skal tilbagebetale den skattefordel, som de små og – angiveligt – brændstoføkonomiske mikrobiler, begunstiges med i hjemlandet. Dels skal Mitsubishi kompensere Nissan, fordi en del af de 625.000 mikrobiler er fremstillet for konkurrenten, der har sat deres eget mærke på bilerne. Og endelig slipper Mitsubishi næppe for en bøde for bevidst omgåelse af reglerne.
Endelig er det ikke afklaret, hvor mange biler der reelt er blevet snydt med gennem de sidste 25 år. Meget tyder dog på, at Mitsubishi eer på vej ind i en skandale af samme enorme omfang som VW befinder sig midt i.
Læs også: Bilfabrikker misbruger forbrugstests