Bilister, der ikke holder til højre på motorvejen, er den største irritation i trafikken. Nissan er på vej med ’hold til højre’ assistent.
Hvis der er noget, der kan få os op i det røde felt ude i trafikken, er det bilister, der ikke holder til højre på motorvejen. Det viser en undersøgelse foretaget af Vejdirektoratet.
54 pct. af de adspurgte bilister peger på medtrafikanter, der bevidstløst bliver i motorvejens overhalingsbane eller midterspor som den allerstørste irritation i trafikken.
Problemet er så udbredt, at Vejdirektoratet netop har lanceret en kampagne, der skal gøre os bevidste om, at det ikke bare nedsætter farten og øger trængslen på danske veje, når man ikke holder til højre på motorvejen. Det er også farligt og ulovligt.
”Når man ikke holder til højre, kan det give anledning til frustration blandt andre trafikanter og kan medvirke til risikabel adfærd som overhalinger højre om, kraftige opbremsninger og kørsel tæt på forankørende. Så selvom det kan opleves som det letteste at ligge i midterbanen, skal man altså rykke ind til højre, når muligheden byder sig,” siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.
Bedre flow og mere plads
Ved at holde til højre kan de bagvedliggende bedre komme forbi. Det skaber bedre flow i trafikken, fordi de bilister, der ikke kører så hurtigt og alligevel bliver liggende i yderbanerne, risikerer at bremse trafikken bagfra, så den ikke glider optimalt.
”De bilister, som ikke holder til højre, blokerer i princippet flere vognbaner, da det er ulovligt at overhale højre om. Derfor bliver der mindre plads på vejene til at afvikle trafikken og dermed mere trængsel. Når bilisterne husker at holde til højre, bliver der altså reelt set mere plads på vejene,” forklarer Marianne Foldberg Steffensen.
Mange bilister ved ikke, at det også er ulovligt at undlade at trække til højre, hver gang det er muligt. Gør man det ikke, risikerer man at få en bøde.
Af samme grund lyder det også i Vejdirektoratets ‘Hold til højre-kampagne’, at ”Ka’ du, så ska’ du holde til højre.”
Nissan på vej med løsning
At placere bilen i motorvejens yderste spor, og derefter – uden hensyn til medtrafikanterne – bare blive der, er langt fra noget dansk fænomen. Verden over får det andre bilister til at overhale højre om, blinke med det lange lys, køre truende tæt på – kort sagt foretage manøvrer, der i sidste ende kan ende i ulykker.
Hos Nissan vil man gøre noget ved det. Som første bilproducent lancerer det japanske bilmærke næste år en ’hold til højre-assistent’ i forbindelse med version 2.1 af Nissans såkaldte ProPilot-system.
Lige som andre, elektroniske assistenter, der automatisk bremser for forhindringer, holder bilen i den rigtige vejbane eller advarer mod trafikanter i den blinde vinkel, vil den nye assistent gøre opmærksom på, at du skal holde til højre, når du har afsluttet en overhaling på motorvejen.
I første omgang bliver der tale om en akustisk og visuel påmindelse. Systemet overtager altså ikke rattet og styrer bilen ind i højre spor.
Herhjemme forventes ’hold til højre-assistenten’ at dukke op i Nissan-modeller som elbilen Ariya og SUV’en Qashqai, når de får nyeste udgave af ProPilot-systemet. Andre mærker forventes at få lignende systemer. Om ikke andet vil den største irritation i trafikken formentlig blive fortid, efterhånden som stadig flere biler bliver delvist selvkørende på netop motorveje.
FAKTA: Største irritationer i trafikken
Ifølge Vejdirektoratet irriterer disse fem ting ved andre trafikanter os mest:
- De holder ikke til højre: 54 pct.
- De holder ikke afstand til bilen foran: 49 pct.
- De bruger ikke blinklyset: 29 pct.
- De er fokuseret på andet end deres kørsel: 28 pct.
- De kører egoistisk: 26 pct.
Antal respondenter: 1274. Målgruppe: Bilister 18+ år, der kører mere end 3.000 km. årligt privat eller i forbindelse med erhverv. Kilde: Verian.
Man kunne også starte med at sende køreskolelærere på kursus i at lære eleverne at holde til højre. Jeg ser meget ofte en Skolevogn der ikke kører efter reglerne, de blinker heller ikke korrekt. (Forkortet af redaktionen).