Mulig handelskrig mellem EU og USA samt hård konkurrence i Kina får Porsche til at ændre strategi og investere milliarder i nye fossilbiler.
Man har et standpunkt, til man tager et nyt. Det gælder også Porsche, der nu ændrer strategi. Sidst var planen, at Porsche i 2030 skulle fremstille 80 pct. elbiler. Nu hedder det, at Porsche skal sælge fossilbiler ”langt ind i 2030erne”.
Porsche fortalte om den nye strategi i forbindelse med fremlægningen af 2024-årsregnskabet. Der er flere grunde til, at Porsche nu vil forlænge fossil-bilernes levetid. Salget af rene elbiler som Taycan og den nye Macan er dårligere end forventet. Konkurrencen med kinesiske bilmærker – både i og uden for Kina – er hård og koster markedsandele. Endelig truer en toldkrig mellem EU og USA, der kan få store økonomiske konsekvenser for et mærke som Porsche, der henter en stor del af sin indtjening på det amerikanske marked.
Ifølge Automotive News regner Porsche fortsat på, hvor stor en del af den straftold, som præsident Trump vil pålægge importerede biler, fabrikken bliver nødt til at sende videre til forbrugerne. Porsche håber dog fortsat på en ”fornuftig” toldsats.
Indtjeningen falder
Den ikoniske tyske sportsvogns-producent må også erkende, at alle udfordringerne får indtjeningen til at blive lavere end forventet. Tidligere forventede Porsche en indtjeningsgrad på 19 pct. – nu er den nedjusteret til 15-17 pct. Den kan dog sagtens blive lavere, for Porsche har ikke indregnet den amerikanske straftold, som præsident Trump truer med og som de fleste regner med bliver en realitet.
For nylig måtte Porsche da også varsle en indtjeningsgrad på 10-12 pct. for i år.
Nye fossilbiler for seks mia.
Endelig bliver det dyrt at forlænge livet for mærkets fossilbiler. Porsche forventer at bruge seks mia. kr. på at udvikle nye fossilbiler. Blandt nyhederne med forbrændingsmotor er en ny 911. Der kommer formentlig også en fossil-udgave af mærkets mindste SUV, Macan. Den er netop lanceret i en ny, rent elektrisk udgave, der skulle være den eneste i Macan-serien. Nu vil Porsche altså også udvikle en ny generation Macan med benzinmotorer – og det bliver dyrt.
Udfordringerne har allerede fået Porsche til at annoncere, at arbejdsstyrken skal reduceres med 1.900 medarbejdere. Samtidig får 2.000 midlertidigt ansatte ikke forlænget deres kontrakter.